05/07/2022
Er det vold når jeg bliver slået ifm. et skænderi
Jeg føler det er lidt svært at forklare det her, men jeg prøver.
Jeg havde samtykkende samleje med en mand til en fest. Under samlejet fik jeg et par lussinger og sådan hvilket jeg var ok med og havde givet udtryk for var okay.
Senere på aftenen (i en ikke seksuel sammenhæng) havde vi så et skænderi hvor han også slog mig og tog hårdt fat i mig og sådan lidt voldsommere ting.
Jeg fik at vide at jeg godt kunne anmelde det som vold men det er jeg ikke sikker på?
Kan jeg det?

Svar
Kære du
Tusind tak for dit brev.
Jeg kan godt forstå, at du kan være usikker på om det er vold du har været udsat for, når den person der slår dig, er den samme person som du tidligere på aftenen har givet lov til at slå.
Det er vold når man bliver slået, også når det er i forbindelse med et skænderi. Det er ulovligt at slå på andre mennesker. Det har ingen betydning, at du tidligere på aftenen har givet dit samtykke til at blive slået ifm. sex.
Du spørger også om du kan anmelde det som vold. Det kan du godt. Her skal du være opmærksom på, at du skal kunne bevise hvad der er sket, fx ved at der er nogen der har været vidne til episoden.
Når jeg læser dit brev bliver jeg også bekymret for hvordan du har det i den relation. Du fortæller ikke om det er en kæreste eller en mand du har en mere fast relation til. Jeg vil derfor opfordre dig til at skrive ind til vores chat eller ringe til os, så du kan få talt situationen igennem med en af vores rådgivere.
Håber du får talt din oplevelse igennem
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden