13/07/2022
Vejer jeg for meget?
Mine forældre synes at jeg vejer for meget, selvom at min vægt er ret normalt vil jeg sige. Hver dag så siger de til mig at jeg har taget på igen, og burde tage på en kur. Jeg bliver altid meget ked af det fordi jeg har også lyst til at være lige så tynd som pigerne fra min klasse. Jeg vejer 59 og jeg er 168, er det for meget.

Svar
Kære du.
Tusind tak for dit brev! Jeg kan godt forstå du skriver ind, for det lyder rigtig ubehageligt at gå rundt med de følelser og tanker selv.
Jeg kan godt forstå, at du bliver rigtig ked af hele tiden at få af vide, at du vejer for meget af dine forældre. Det lyder ubehageligt, og du beskriver også, at du både bliver meget ked af det og selv får lyst til at blive tyndere.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon fortæller dine forældre, hvad det gør ved dig at de siger sådan til dig hele tiden? Og ved de, hvilken følelse du går rundt med nede i maven, når de hele tiden gør dig forkert ved at sige, at du bør tabe dig?
Jeg spørger, fordi det allervigtigste er, at du bliver glad for dig selv og er tilpas i din krop, for du er god nok som du er, uanset hvad du vejer!
Her i Bryd tavsheden hjælper vi børn og unge, der er udsat for vold i nære relationer. Derfor vil jeg henvise dig til vores smaddersøde og dygtige kollegaer i f.eks. Girltalk. De har rigtig meget viden om, hvad den bedste hjælp for dig er, for du skal i hvert fald ikke blive ved med at gå rundt og være så ked af dig selv og din krop, når du er god nok lige som du er.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Bryd tavsheden