22/07/2022
Er det overgreb hvis man ombestemmer sig i forhold til at have sex?
Er det overgreb hvis man ombestemmer sig i forhold til at have sex? Min kæreste ville gerne have sex med mig, og jeg var ikke sikker på at jeg var helt klar til det. Jeg følte mig tvunget til at sige ja, men da vi først begyndte var jeg slet ikke klar. Der gjorde ondt, og jeg ville bare gerne stoppe igen. Jeg sagde til ham at vi skulle stoppe, men han sagde, at jeg jo gerne ville fordi at jeg havde sagt ja, så han blev ved. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre nu. Kan I hjælpe mig?

Svar
Kære du.
Du spørger om, du er blevet udsat for et seksuelt overgreb.
Og til det, må jeg desværre sige ja. Du fortæller, at du har sagt at din kæreste skulle stoppe, men han blev ved, fordi du tidligere havde sagt ja. Ifølge loven er det fuldstændig ligegyldigt om du tidligere har sagt ja - i det øjeblik du siger stop, så skal han stoppe - ellers er det et seksuelt overgreb.
Det fortæller mig, at du er i et forhold hvor dine seksuelle grænser ikke bliver respekteret. Her er det vigtigt, at du spørger dig selv - hvordan har jeg det med det? Kan jeg leve med det?
Hvis svaret er nej, hvilket det højst sandsynligt er, så vil jeg anbefale at du tager en alvorlig snak med din kæreste, om at han skal respektere dine seksuelle grænser. Stop betyder stop. Hvis du oplever at han ikke respekterer dem, så skal du finde dig en ny kæreste. Der skal nok være masser af søde fyre derude, der gerne vil behandle dig ordenligt, hvis han ikke vil.
Hvis du gerne vil have mere hjælp, så skriv til os på chatten i næste uge. Den er gratis og anonym og har åbent mandag-fredag kl 17-20.
Mvh Bryd Tavsheden