24/07/2022
Hvordan kan jeg få min kæreste til at være mere forstående?
Hej Brevkasse,
Jeg er en pige på 16, og jeg har været sammen med min kæreste på 17 i snart 2 år.
I forhold til sex var det i starten af forholdet noget vi ventede med i et par måneder indtil vi følte os klar. Efter det gjorde vi det meget ofte, og jeg var egentlig meget okay med det, og nød det også selv. Jo længere tid der gik og jo mere tryg jeg var hos ham, og mere tid vi brugte sammen, blev min lyst til sexuel samleje mindsket. Jeg havde mere brug for at putte, og få følelsen af intimitet på andre måder.
Min kæreste har dog stadig den samme lyst, og det kan være svært for mig at sige fra, når jeg føler jeg skal opfylde hans behov. Han er også meget dominerende. Jeg kender godt mine grænser, og har snakket lidt med ham om det, men så tror han at det er fordi, at jeg ikke finder ham interessant længere, eller han siger at det er irriterende, for han gider ikke selv at onanere når han har mig.
Jeg ved ikke om det her er normalt i forhold, eller om der er noget galt. Hvordan kan jeg få ham til at være mere forståelig?

Svar
Kære du
Tak fordi du skriver til Bryd Tavsheden, hvor vi kan hjælpe med besvare spørgsmål om vold og med at tale om det at føle sig udsat for vold eller anden form for fysisk eller psykisk overgreb.
På baggrund af det du skriver, forstår jeg, at du oplever at du skal gøre noget, som du ikke har lyst til, og det kan sagtens opleves som et overgreb.
Du føler, du må gøre det for at opfylde din kærestes behov - og det er jo rigtig sødt af dig.
Men hvad med dine egne behov - hvem sørger for, at de bliver opfyldt?
Jeg forstår, at din kæreste ikke selv gider opfylde sine behov, fordi han har dig.
Jeg ved ikke, hvad du tænker, men jeg tænker selv, om det er helt ok, når du ikke har den samme lyst som ham? Det synes jeg faktisk ikke. Og jeg tænker også, at du tænker det sammen og at det er derfor du skriver hertil.
Du spørger mig om, hvordan du kan få ham til at være mere forståelig, og jeg bliver dig nok lidt svar skyldig, fordi jeg forstår på dig, at du allerede har forsøgt at tale med ham om det. Mon det er rigtig forstået?
Jeg tror, det bedste du kan gøre er at forsøge at tale med ham igen. Du kan evt. vise ham, at du har skrevet hertil og vores svar. Du kan også spørge ham, hvordan det vil være for ham, hvis han følte at han blev tvunget til at gøre noget mod hans vilje - måske kunne det give anledning til en god snak.
Måske vil det give anledning til at jeres forhold ender...
Det skal du naturligvis gøre op med dig selv, men for mig lyder det ikke som om, at jeres forhold er rigtig godt for dig lige nu, som det er. Og hvis din kæreste ikke kan se det fra din side også, så er det måske bedst for dig, at forholdet ender.
Men nu kan det jo også være, at din kæreste alligevel er til at tale med om disse ting, hvis du får fortalt ham, hvordan du har det det og at du holder meget af ham, men måske er usikker på, om han holder lige så meget af dig, hvis han ikke vil prøve at forstå dig og hvordan du har det og hvad dine behov er.
Hvordan lyder det for dig?
Vil det være ok for dig at forsøge at tale med din kæreste om det en gang mere, og hvis det ikke hjælper og du ikke ved, hvad du skal gøre - så ring eller kontakt Bryd Tavsheden på vores chat, så vi sammen kan se på, hvad du kan gøre. Hvad tænker du om det?
Pas på dig selv!
Mange hilsner
Bryd Tavsheden