06/09/2022
Jeg frygter at komme i skole igen.
Hej, jeg er en pige på 14 der har været sammen med min nuværende ex i 4 måneder. Vi slog op da vores fælles bedsteven og min ex blev uvenner. Jeg blev sur på ex over han hade sagt så mange grimme ting til bedsteven. Ex blev derefter sur på mig og begynde at råbe, blandt andet at han bare skulle have sagt ja til at bolle med en af hans venninder. Jeg kendte ikke til hende og han hade løjet om at jeg var hende til hans storebror. Det blev jeg pisse sur og ked af det over og ja. Jeg slog op med ex, bedsteven kom 2 dage efter for at vi kunne være sammen. Vi drak lidt alkohol og bare sad på en bænk. Vi besluttede os for at kravle op på et tag og se solvnedgangeb. Vi lå og så lidt på solen der gik ned da han begyndte og kysse mig, sådan hårdt. Jeg kyssede tilbage da jeg var sur på ex og bedsteven var jo både pisse sød og Ok pæn. Vi endte med at have sammenleje og jeg lavede nogle sugemærker på hans hals. Bedstevens ex som jeg kender hade slået op med ham og hun hade klaget over at han stadig kunne lide hende. Nu er hun pisse sur og ex tror stadig han har ret til at styre hvem jeg er sammen med. Hvad skal jeg en pige på 14 der frygter for det bliver sagt ud i skolen gøre?

Svar
Hej pige på 14 år
Mange tak for dit brev!
Du fortæller, at dig og din ekskæreste slog op fordi jeres fælles bedsteven og din ekskæreste blev uvenner, hvilket resulterer i et skænderi mellem dig og din ekskæreste. Din ekskæreste hentydede, at han gerne vil i seng med en af hans veninder, og at det var grunden til at du slår op med ham. Du fortæller, at din bedsteven derefter kom på besøg og at I gik i seng sammen, og nu er din bedstevens ekskæreste sur og din ekskæreste stadig vil styre hvem du er sammen med. Du spørger til hvad du skal gøre, da du frygter at komme i skole.
Først og fremmeste vil jeg sige, at jeg godt kan forstå at det fylder meget hos dig- det er også meget at forholde sig til. Du har, for mig at se, ikke gjort noget forkert, og ingen har ret til at være sure på dig.
Dertil vil jeg tilføje, at det aldrig er okay at andre styre hvem du skal være sammen med - hverken en kæreste eller ekskæreste.
Det lyder til at I alle går på samme skole. Jeg kom derfor til at tænke på, om du har en anden rigtig god ven/veninde, som ikke er blandet ind i alt det du beskriver, og som kunne bakke dig op og være din allieret i skolen? Det kan også være en ide at involvere en lærer, så du har en voksen at gå til?
Nogle gange er det også rart at tale med en udenfor skolen, måske en forældre eller søskende?
Jeg vil også råde dig til at kontakte GirlTalk, hvis du har brug for at fortælle mere om det anonymt. De er nemlig rigtig gode til at rådgive om venskaber, kæreste og skolelivet.
Jeg ønsker dig alt det bedste 🙂
Mvh
Bryd Tavsheden