27/09/2022
Jeg har været udsat for seksuel vold af min ekskæreste og det fylder stadig meget!
Min kæreste (dengang 14) prøvede at voldtage mig (dengang 14) bare fordi han mente det var lovligt da vi begge var under 15.
For lidt kontext; da jeg var 14 (ca. 2½ år siden) og stadig identificerede mig som pige, havde jeg en kæreste jeg havde været on/off med siden børnehaven, vi har fødselsdag samme dag og havde aldrig haft problemer mellem hindanden før.
Nogle dage i streg havde han snakket om at "det er da lovligt at have sex hvis vi begge er under 15, er det ikke?" Og ting ligesom det. Jeg havde tydeligt sagt til ham at jeg ikke var klar og ville vente. Han sagde han forstod men et par uger senere havde vi aftalt at vi skulle sove hjemme hos mig. Mit værelse ligger ovenpå, og mine forældre sover i stueetagen. Vi sad og så Harry Potter da han på et tidspunkt begyndte at rykke tættere og tættere på, jeg tænkte ikke meget over det først, men da han lige pludselig havde sin hånd på indersiden af mit lår begyndte det at gå op for mig at jeg nok burde sige noget. Jeg bad han om at fjerne hans hånd og det gjorde han, men lidt senere efter vi havde besluttet os for at gå i seng blev han ved med at prøve at holde mig nede og prøvede at få hans tunge ind i min mund, jeg prøvede at skubbe ham væk men det virkede ikke. Til sidst fik jeg ham endelig skubbet af mig og sagde at hvis han prøvede på det igen ville jeg sige det til mine storebror (han var/er rimelig bange for min storebror) han stoppede med at prøve, men jeg kunne ikke sove hele natten og jeg kunne se hvordan han bare ventede på at jeg faldt i søvn.
Den dag i dag kan jeg stadig ikke lide hvis folk bare røre mig på overarmene, det sender mig næsten tilbage i det.
Jeg tør ikke sige det til min mor fordi hun ikke tror på mig uanset hvad, plus jeg ikke har nogle beviser.
Jeg er i dag i forhold med en fantastisk og forstående kæreste som jeg elsker mega meget, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om han kunne finde på at gøre noget lignende, det tror jeg ikke, men den ligger ligesom i baghovedet. Jeg ved erlig talt ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil ikke lade fortiden ødelægge min fremtid men jeg kan ikke glemme det.
Og før det bliver foreslået, nej jeg kan ikke snakke med en psykolog da mine forældre ikke synes det er nødvendigt for et ungt menneske.

Svar
Hej
Mange tak for dit svar! Hvor er det stærkt af dig at skrive ind til os og spørge om råd!
Du beskriver en hændelse, der skete for 2,5 år siden, hvor din ekskæreste forsøgte at presse dig til samleje. Din eksskæreste brugte undskyldningen, at det var okay at have samleje når I begge var under 15 år. Du beskriver en episode, hvor han rørte dig, kyssede dig mod din vilje og presse dig til samleje, og du prøvede at skubbe ham væk og sige fra. Han stoppede først at du truede ham med din storebror.
Du fortæller at episoden stadig sidder i baghovedet, og at du ikke kan lide når andre rører dig på overarmene som et resultat.
Først og fremmest vi jeg sige, at det er mega sejt at du sagde fra på den måde overfor din ekskæreste! Det kræver mod at stå imod sådan et pres! Derudover havde han ingen ret til at presse dig til samleje på den måde. Han skulle være stoppet første gang at du sagde fra - at fortsætte uden et samtykke er ulovligt! Det er slet ikke din skyld, tværtimod gjorde du alt det rigtige! Det burde ikke være nødvendigt at true ham til at lade være. Han skulle være stoppet længe før.
Jeg er glad for at høre, at du har en forstående og fantastisk kæreste i dag. Det du har oplevet dengang giver ar og traume, som kan tage tid at bearbejde. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil lade det ødelægge din fremtid, men samtidig ikke kan glemme det. Det du beskriver er helt naturlige reaktioner oven på dine oplevelser.
Du fortæller, at din mor ikke vil lade dig se en psykolog. Det er dog en rigtig god ide, at få bearbejdet sine oplevelser, så det ikke behøver at fylde i din hverdag. Du beskriver, at du ikke tør at fortælle det til din mor, bla. fordi du ikke har nogle beviser. Det er rigtig sjældent, at man har beviser fra sådanne episoder.
Hvis du ikke har mod på at fortælle det til din mor, er der måske en anden du kan betro dig til? Din kæreste, en god lærer eller andet familiemedlem?
Vi vil også rigtig gerne snakke med dig om dine oplevelser, og hvordan du bedst kommer videre. Vores chat er åben man-fre kl. 17-20, og du kan ringe til os man-tor i samme tidsrum - det er 100% anonymt.
Jeg håber, at du vil tage imod mit råd om at snakke med andre. Det er svært at bearbejde alene!
Jeg ønsker dig alt det bedste 🙂
Mvh
Bryd Tavsheden