12/04/2024
Jeg har en kæreste som er kontrollerende
Jeg har en kæreste som er kontrollerende. I starten hvor vi lærte hinanden at kende mødes jeg med min eks kæreste for at passe mine søsters børn ca. 2-3 timer var vi i en hal fordi hun skulle spille håndbold og der jeg så ville hjem så tog jeg børnene med og sagde farvel til ham. Jeg lavede ikke noget med ham!
Men min kæreste fandt ud af det men har aldrig været ham utro og ja det var en mega fejl fra min side men var usikker på og jeg ville have noget med ham der så er min kæreste i dag men nu er vores forhold sådan at han kan ikke lide mit tøj så jeg har max 3 par bukser jeg må gå i og han skal også lige se min trøje an men må ikke engang gå i stramme bukser foran min familie. Og når jeg går ud skal jeg tage min lange jakke på og jeg skal huske og knappe den for eller bliver han sur på mig og han lytter ikke på mig når jeg siger at jeg har det varmt og skal spørger om tilladelse for knappen op for at være sikker på han ikke bliver sur på mig. Så har han en snus problem hvor jeg har ikke ville have det så har han prøv at stoppe men har Taget det bag min ryg vi har lige været på skiferie og da vi kom derop satte han mig i den situation hvor han fortalte mig det det var også dejligt nok men min mening betød ingenting fordi begge hans kusiner tog det også og jeg kunne ingenting gøre jeg bad ham bare om at det ikke skulle være hverdag herhjemme men det blevet og han kan ikke love mig noget for han holder det ikke… jeg har det meget svært p.t. og har nok stress ved ikke om det er på grund af alt det med ham han bor også gratis og synes den er noget værre svineri fra hans side at hans snus er vigtigere end at hjælpe mig økonomisk. Jeg er så træt af alt det her men jeg elsker ham også når vi har de gode perioder men jeg hader det virkelig også når vi har de dårlig!!

Svar
Kære du
Mange tak for dit brev!
Du skriver du har det meget svært for tiden, og det kan jeg godt forstå. Ud fra dit brev lyder det som om der er mange ting der fylder - særligt din kærestes kontrollerende adfærd.
Du fortæller om en situation, hvor din kæreste fandt ud af at du havde set din eks, dog uden at du havde lavet noget forkert, og siden da bærer jeres forhold præg af hans kontrol ift. hvad du har på at tøj, og hvis du spørger om tilladelse til at knappe op elller gør opmærksom på at du har det for varmt, så bliver han sur.
I den sammenhæng bliver jeg nysgerrig på om du kender til psykisk vold. Her kommer lige en definition til dig:
Psykisk vold er den vold, der begås gentagne gange med ord, som søger at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet. Det er derfor ikke en hændelse, men noget der sker gentagne gange. Det du skal være særligt opmærksom på, er at den psykiske vold sætter sig som et usynligt mærke på din krop – man kommer til at tage det ind, og tro på det.
Psykisk vold kan blandt andet handle om at blive styret af sin kæreste fx ikke selv få lov til at træffe sine egne valg, såsom hvilke venner man vil se og hvilket tøj, man ønsker at gå i.
Ud fra ovenstående definition er der flere ting du selv nævner, som jeg bider mærke i. Du fortæller, at din kæreste bestemmer hvor meget tøj du skal have på, blandt andet flere lag af bukser og lange jakker. Her bør du huske på at det ikke bør være noget han skal bestemme - det er dit tøj, din krop og dit liv!
Derudover fortæller du at du skal spørge om tilladelse til at knappe op i dit tøj, hvis du får det for varmt, og at spørge om tilladelse burde slet ikke være en ting der finder sted i et godt og sundt forhold. Særligt når det går hen og bliver nærmest ulideligt i varme temperaturer, hvilket lyder virkelig ubehageligt.
Slutteligt i dit brev fortæller du, at han har et snus problem og ikke hjælper til økonomisk. Dette er heller ikke i orden, slet ikke hvis det bliver en mental belastning for dig. Jeg håber, du ved, at du fortjener det absolut bedste, og det lyder for mig som om, at han ikke giver dig det du faktisk fortjener eller har brug for. Det er, som du selv skriver, noget svineri.
Noget tyder på at jeres relation ikke er hel sund, på trods af kærligheden i de gode perioder! Det tyder også på at jeres forhold ikke længere giver dig plads til at være dig selv. Er dine tanker og bekymringer noget du har delt med nogen? En god ven eller forældre? Det er min klare erfaring at det hjælper at dele det med nogen. Jeg vil derudover opfordre dig til at kontakte vores rådgivningschat eller telefon. På den måde vil vi bedre kunne hjælpe med at afdække din situation. Vores rådgivning er 100% anonym og er åben mandag-fredag mellem kl. 17-20.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget!
Pas på dig selv.
Mvh
Bryd Tavsheden