25/06/2024
Min far er blevet voldelig og udøver tit psykisk vold
Mine forældre blev skilt i 21 og siden er min far blevet voldig og udøver tit psykisk vold på mig ved at råbe af mig ydmyge mig og ødelægge mine ting jeg har prøvet at tale med ham men hver gang griner han mig bare op i hovedet selvom jeg står og græder og jeg har givet op på at tale med ham og og jeg kan virkelig mærke at det kun er mig han går efter men han er heller ikke min biologiske far så han må vel behandle mig som han vil
Hvad gør jeg???

Svar
Kære dig
Først vil jeg lige rose dig for dit mod, til at skrive ind til os og dele nogen af de svære og tunge ting fra dit liv.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er hårdt at være i, når din far udøver både fysisk og psykisk vold mod dig. Det er bestemt ikke er i orden, uanset om han er din biologiske far eller ej. Ingen voksne har lov til at behandle et andet menneske på den måde, som du beskriver. Det påvirker dig ikke bare i situationen, men vil sætte sig spor i dig fremadrettet. Det kan påvirke både din selvtillid, dit eget selvværd og troen på, at du kan stole på de voksne.
Det er rigtig godt, at du har forsøgt at tale med ham om det, selvom det desværre ikke har virket som ønsket, men derimod har skabt situationer, hvor du bliver nedgjort og han griner ad dig.
Det er vigtigt, at du ved, at du ikke er den eneste som oplever vold i hjemmet og at det helt sikkert ikke er din egen skyld. Derfor er det virkelig godt, at du skriver til os, så vi har mulighed for at hjælpe dig.
Det du kan gøre er, at du kan tage fat i en voksen du har tillid til f.eks. et familiemedlem, en nabo, en skolelærer eller en anden du føler dig tryg ved. Du kan fortælle de ting du har nævnt i dit brev til os, så han/hun kan hjælpe dig videre og støtte dig. Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen du føler dig tryg ved, så skal du endelig fortsætte med at bruge os.
Det vil være muligt for dig at chatte med os rådgivere hos Bryd Tavsheden. Vi kan støtte dig og hjælpe dig med at sætte lidt flere ord på, hvad det er du oplever når din far udøver fysisk og psykisk vold imod dig. Og hjælpe dig med hvordan du kan få hjælp.
Du kan skrive på chatten eller ringe alle hverdage kl. 17-20.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber virkelig, at du får lyst til at dele din fortælling, så du kan få hjælp til at blive fri for et liv i vold.
De bedste tanker til dig.
Bryd Tavsheden