19/07/2024
Kan man vokse op i et meget voldelig hjem og ikke være påvirket af det?
Hej,
Jeg kan ikke rigtigt huske de første 13 år af mit liv og de ting jeg kan huske, er ikke rigtigt ting, som man har lyst til at huske.
Jeg ved, at jeg både har oplevet fysisk og psykisk vold, samt flere seksuelle overgreb, men hvis jeg tænker tilbage på det jeg kan huske, eller tanken om at det er sket, så har jeg ikke nogen følelsesmæssigt reaktion.
Jeg har ikke nogen følelsesmæssig tilknytning til det overhoved og det er lidt ligesom, at det ikke er sket.
Jeg er lidt ligeglad, men mest af alt, ret okay omkring det?
Jeg er senere hen i mit liv, begyndt at kæmpe med rigtigt mange ting, som jeg ikke ved hvor kommer fra. Min føreste tanke var, at det var efterfølgere fra min barndom, men følelsesmæssigt, så føler jeg bare så lille tilknytning til det hele, at jeg næsten tror, at det ikke har påvirket mig, men kan det virkeligt være rigtigt?
Jeg bor stadig med de mennesker og i det hus jeg voksede op i, men kan man vokse op i et meget voldelig hjem og ikke være påvirket af det?
Jeg håber du kan hjælpe.

Svar
Kære dig,
Først og fremmest vil jeg gerne sige mange tak for dit brev.
I brevet skriver du, at du ikke rigtigt kan huske så meget fra dine første 13 år af dit liv, og det som du kan er ikke særlig behageligt.
Du skriver at du har været udsat for psykisk og fysisk vold, samt seksuelle overgreb. Men når du prøver at tænke på hændelserne, så er det som om, at du ikke rigtig har nogen følelsesmæssig reaktion.
Det virker til at du undrer dig lidt over, hvordan det kan være?
Hvis man bliver udsat for hændelser som det du taler om, så vil kroppen og hjernen gøre alt for at sikre, at men kan klare sig igennem det. Derfor kan kroppen og hjernen prøve at sætte en lille stopklods for nogle af følelserne i lignende situationer, og når man tænker på det. For at det ikke skal blive for hårdt.
Det kan være rigtig godt i nuet, men kan være lidt besværligt senere i livet.
Så der er intet forkert i det du oplever.
Og hvor er du mega sej at du tænker og reflekterer over det her, og gerne vil forstå dig selv. Og virkelig sejt at du rækker ud for at få noget hjælp.
Her hos Bryd Tavsheden støtter, hjælper og rådgiver vi børn og unge som har oplevet vold i nære relationer.
Ud fra det du skriver, tænker jeg at det vil være rigtig godt for dig at tale med nogen omkring det hele. Og om de tanker og spørgsmål du har lige nu.
Jeg vil anbefale dig at ringe til os, eller skrive til os på chatten, for at kunne gå lidt mere i dybden i dine tanker og spørgsmål.
Pga. sommerferie er chatten og telefonen lukket, men vi er tilbage d.5 august. Vores telefonnummer er: 44 45 20 90
Jeg håber at høre fra dig. Vi vil gerne hjælpe med det, som du har brug for, så godt vi kan.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden