23/07/2024
Er kommet til at dele billede af 2 der kyssede
Hej jeg er en Dreng der er kommet til at Vise et billede af to der kyssede. Der var sådan nogen der tog billeder af det jeg havde delt og nu ved den der var på billedet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg er bange for at få en fængselsstraf fordi når jeg søger står der man kan få op til fire års fængsel hjælp

Svar
Kære dig
Hvor er det godt at du skriver ind til os. Jeg kan godt forstå, at du er bange og, at du ikke ved hvad du skal gøre.
Når man deler billeder med nogen, så kan det være svært at overskue konsekvenserne fuldt ud, og man kan ikke stole på, at dem der ser billederne, tænker sig om. Du ved sikkert godt, at man som hovedregel ikke må dele billeder, uden dem der er på billedet har givet lov til det, så jeg tænker det også er derfor du er bekymret for, hvad der sker nu.
Jeg kender ikke andet til din situation, end det du skriver. Men jeg ved at uanset, hvad der præcist er sket, så er det nødvendigt, at du får talt med en voksen om, hvad der er sket og hvordan du har det. Det er ikke meningen, at man som barn, skal gå med den slags alene.
Det ville være oplagt at tale med din far og/eller mor. Og hvis det er for svært for dig, så kan det også være en anden voksen du har tillid til - fx en pædagog i fritidsklubben, en onkel eller tante eller et andet familiemedlem.
Du skal også vide, at du ikke kommer i fængsel, for det du har gjort. Og det er min erfaring, at det oftest føles større og værre, når man går med det selv, end når man får talt med nogen og de kan hjælpe med at få det løst.
Red Barnet har en side der hedder https://sletdet.redbarnet.dk/, hvor du kan læse en masse om digital adfærd på nettet. De rådgiver også om digitale hændelser på nettet.
Det vigtigste er dog, at du får talt med en voksen, så du ikke selv skal bære ansvaret.
Hilsner
Lotte
Bryd Tavsheden