08/08/2024
Er det vold?
Er det vold hvis man bliver slåethver gang man gør noget forkert men at der bliver sagt undskyld til en bagefter og at de elsker en men for at vide jeg ikke skal sige det til nogen af min mor og far?

Svar
Kære dig
Du spørger om det er vold, hvis man bliver slået, og der bliver sagt undskyld bagefter. Svaret er, ja det er vold du bliver udsat for.
Det er rigtig svært at opleve, at dem man elsker også gør en ondt. Ens forældre skal passe på en, og yde den omsorg og tryghed, som barn har brug for, for at kunne trives. Det er desværre ikke alle forældre, der kan det. Når man slår børn, er det ikke kun skadeligt for barnet, men også ulovligt. Derfor er det vigtigt, at dine forældre forstår at de skal stoppe med at slå.
Måske skal de have hjælp af andre voksne, så de kan holde op med at slå. Nogle forældre kan godt lære, at de ikke må slå, mens andre aldrig holder op med det.
Dine forældre siger, at du ikke må sige det til nogen, fordi de godt ved at det er forkert at slå. Det er også derfor de siger undskyld. De kan bare ikke finde ud af at holde op med at slå. Derfor skal de have hjælp, og det skal du også. Det er så hårdt for børn, at blive slået af deres forældre.
Jeg synes du skal tænke over, om der er en voksen du kender, som du er glad for og tryg ved. Det kan være en pædagog, en lærer, en venindes mor eller måske et familiemedlem. Og så fortæl hvad du oplever derhjemme og at du har brug for hjælp.
Du kan også altid skrive til os på Bryd Tavsheden, mandag-fredag mellem 17-20, så kan vi prøve at hjælpe dig. Når du skriver er det anonymt, så vi ved ikke hvem du er.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at dine forældre kan få hjælp til at holde op med at slå.
Mange tanker og hilsner
Jesper/Bryd Tavsheden