14/08/2024
Min far lider af alkoholisme, hvilket er gået udover mig både psykisk og mentalt
Min far lider af alkoholisme, hvilket er gået udover mig både psysisk og mentalt, elsker ham men kan ikke klare det mere, er bange for han begår selvmord hvis jeg holder pause fra ham.

Svar
Kære pige, 16 år
Det lyder rigtig hårdt, at du oplever din fars alkoholmisbrug går ud over dig psykisk og mentalt. Det er bestemt ikke sådan det skal være, tvært imod er det dine forældres opgaver at passe på dig. Derfor håber jeg også rigtig meget, at din far han få noget hjælp til hans misbrug.
Du beskriver at du ikke kan klare det mere, men er bange for at han tage sit liv hvis du holder en pause fra ham. Det lyder som nogle meget svære tanker og følelser at bære rundt på. Jeg bliver derfor nysgerrig på, om du har talt med nogle om det, det kunne eks. være et familiemedlem eller en lære som du er tæt med.
Derudover vil jeg anbefale dig, at kontakte TUBA. Det er en rådgivning til unge mellem 14-24 år, som er vokset op i familier med alkoholproblemer. De har bl.a. en chatrådgivning som man kan skrive til.
Du er også meget velkommen til at kontakte os på tlf. 44 45 20 90 eller på chatten, som er åbent mandag til fredag kl. 17-20.
Mange hilsner
Bryd Tavsheden