19/11/2024
på deres Snapchat hedder jeg tykke
Hej brevkasse
jeg skriver til jer fordi jeg har brug for hjælp.💓
Mit dilemma handler egentlig om to af mine veninder. lad os kalde dem A og B
For nogle måneder siden blev jeg rigtig gode venner med dem og vi begyndte at joke
Det handlede for det meste om at vi spiste mad og McDonald’s og var usunde
Det var sjovt nok i starten men nu begynder det for det meste altid at være om mig
Jeg kan f.eks. få at vide at inden vi skulle ud og stå på skøjter, at isen knækker når jeg går på den
Også at det var vildt jeg cyklede til min fritid sport og ikke blev kørt
Og på deres Snapchat hedder jeg tykke og de kalder mig for det
Og mange flere onde ting
Jeg ved godt de griner af det og jeg prøver at få det meste også at gøre det samme
Men jeg synes bare det bliver mere og mere ondt
De har før haft en anden veninde som blev mobbet med noget andet, hendes forældre skrev til de to forældre
Og lige siden har de bagtalt hende
De er lige nu nogen af mine bedste venner jeg har og er bange for hvad der vil ske hvis jeg siger fra
Vi går til sport sammen og der er vi for det meste altid sammen
Så jeg synes det er svært at sige fra
Hvad skal jeg gøre?

Svar
Hej med dig!
Det lyder virkelig som om det er en rigtigt svær situation, for dig. Jeg kan godt forstå at du ikke synes at det er sjovt. Det kan være rigtigt svært at sige fra overfor sine gode veninder, især når de er to, og du står med den følelse selv. Måske er dine veninder ikke klar over at du ikke syntes at det er sjovt mere?
Måske er det en mulighed at snakke med dine veninder på en rolig måde, og sige, at du godt ved at de laver sjov, men at du faktisk ikke syntes at det er sjovt mere, og at du bliver såret, når de snakker sådan til dig. Man kan sige alt, så længe man siger det pænt. Med gode veninder skal man gerne kunne snakke om hvordan man har det. 😊 jeg syntes det er meget sejt at du kan mærke dine grænser, og at du skriver herind, til os! Mit råd er: fortæl dem helt stille og roligt, at du bliver ked af det, når de siger at du er tyk, selv om det er for sjovt. Fortæl dem at dine følelser bliver såret. Det er i hvert fald en start, og det kræver lidt mod at sige fra som du selv skriver. men det er altså okay, at blive ked af det, og det er okay, ikke at syntes at det er sjovt mere.
Fra mit synspunkt, som voldsfaglig, og som jeg læser, er vi henne i noget mobning - så, hvis det ikke virker at fortælle dem det, så kan du måske sige det til en du stoler på? en lære eller dine forældre?
Du er mere end velkommen til at skrive ind til vores chat, eller ringe ind på 4445 2090
Håber dette kan hjælpe dig
Mvh Josephine Aurora/bryd tavsheden