02/12/2024
Min ekskæreste er begyndt at opsøge mig igen
Hej kvinde 21 år
Sidste år havde jeg en kæreste som gjort mig i tvivl om hans behandling der var intet fysisk men han truet gentagende gang med selvskade hvis jeg ikke tog telefonen eller ikke svaret ham råbte af mig hvis min telefonen døde eller ikke gad det han ville. Han mente jeg skulle vælge mellem ham eller min far og hvis jeg drak alkohol med venner familie osv vil jeg miste ham blev også anklaget for utroskab op til flere gange. Han tvang mig til sex og filming af sex føler tegne er der på han var psykisk voldelig heldigt for mig er det jeg ude af det men han prøver stadig og opsøge mig på snap, insta, tiktok og Facebook han har også dukket op tæt på min mor!
Vh kvinde 21 år

Svar
Kære Kvinde på 21 år
Mange tak for dit brev. Først vil jeg lige anerkende dig for at være kommet væk for det forhold som på mange måder lyder meget krænkende. Du skriver godt nok at der ikke var noget fysisk, men at han har tvunget dig til sex og filmning af sex, lyder bestemt fysisk og som seksuel vold. Den øvrige adfærd vil jeg bestemt også kategorisere som psykisk vold.
Det er forbudt at stalke nogen, og det kan godt være en sag for politiet, hvis han begynder at dukke op hvor du og din familie befinder sig, uden at have noget at gøre der og hvis det gør Jer utrygge – så ville det nok være en god ide at drøfte det med politiet.
Mht. de sociale medier, så er det nok lidt en gråzone, men her har du måske bedre mulighed for at lukke ham ned og blokere ham fra alle din profiler.
Igen vil jeg sige at det er så godt at du er kommet ud af det forhold, ikke bare heldigt men også stærkt at du vælger noget fra, som er så grænseoverskridende. Det må være anstrengende for dig at han ikke forstår at lade dig være i fred. Jeg håber, at du får hjælp til at taget den sidste afstand, så din ekskæreste forstår, at han skal lade dig og din familie være i fred og husk at det han har gjort imod dig er ulovligt og langt over grænsen for hvad du skal finde dig i.
Hvis du får brug for at tale om nogle at de ting han har udsat dig for, så er du meget velkommen til at kontakte os pr. telefon eller i chatten… du kan evt. også tale med rådgivere hos https://redenung.dk/ som ved meget om at været udsat for seksuel vold.
Alt mulig held og lykke til dig.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden.