02/12/2024
Jeg er utryg ved min ekskæreste som jeg er begyndt at se igen...
Hej. Jeg skriver til jer, fordi jeg befinder mig i en rodet situation med min ekskæreste og frygter nogle forskellige ting. Jeg har tidligere gået i et forløb hos jer for at få hjælp til at afslutte mit forhold til ham. Vi har været kærester i flere omgange og over mange år. Det var meningen, at det sidste gang var slut for evigt, men så mødte vi hinanden igen midt i en meget sårbar tid i mit liv. Nu kalder han os for kærester igen. Og jeg døjer med en utryghed, som måske er paranoia, men måske ikke? Min ekskæreste, ham, jeg ses med nu, har tidligere udvist foruroligende adfærd. Han er klog og god til at manipulere. Han har også før sagt ting, som virkede truende. Lige nu er der særligt to ting, jeg er nervøs for:
For det første, lavede han en “joke” om at gøre noget seksuelt imod mig, imens jeg sov, som skræmte mig. Jeg plejer at være en let sover, men på det sidste har jeg sovet tungt og haft svært ved at vågne. Jeg har også døjet med hårtab, vægttab, forhøjet puls og blødningsforstyrrelser, og jeg har været ekstra glemsom. Dette kan selvfølgelig også “bare” være stress. Men samtidig virker det som om, at han selv sover mindre, end han siger, når vi sover sammen. Han tilbyder mig næsten altid en eller anden form for drikkevare, lige inden vi går i seng, og nu er jeg blevet bange for, om der kunne være noget i den? Er der nogen måde, hvorpå man selv kan være ekstra opmærksom på, om der foregår noget i den her stil?
Det andet er, at han en dag, hvor han tog på arbejde, imens jeg blev på hans værelse, sagde “jeg holder øje med dig”. Igen var det sikkert bare en joke, men så igen. Han kan få et særligt glimt i øjet, som er svært at forklare. Lige ved siden af hans seng står der en slags ventilator. I dag opdagede jeg noget mærkeligt på/i den og blev nervøs for, om det var et skjult kamera. Det var vinklet perfekt mod sengen, hvis det var, og han vil altid have, at jeg ligger yderst. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal finde ud af, om det er det eller ej. Har i nogen erfaring i forhold til den slags?
Det skal siges, at jeg selvfølgelig ikke kun er utryg i relationen. Men jeg har en utryghed, som er svær at reagere på, og som derfor fylder meget. Jeg har været igennem en del traumer i mit liv, og derfor er jeg måske vagtsom generelt. Jeg vil ikke beskylde nogen for noget, de ikke har gjort, og jeg vil ikke fremstå skør. Men jeg vil selvfølgelig gerne vide det, hvis han ikke vil mig det godt, eller hvis der er sket noget bag min ryg.
Hvad tænker I? Tusind tak på forhånd.

Svar
Kære unge kvinde på 22
Hvor er det godt at du rækker ud og henvender dig, når du er utryg og har brug for hjælp til at takle din tvivl og usikkerhed.
Det at din ekskæreste nu kalder jer for kærester igen, er hans udsagn og holdning, og hvorvidt du er enig og ønsker/tænker det samme, er jo helt op til dig.
Når du skriver at han ”joker” ift. at han vil begribe sig på dig imens du sover, og når han siger at han ”holder øje med dig”, så lyder det ikke som om, at du finder det hverken sjovt eller trygt, hvilket jeg bestemt godt kan forstå. Det kan godt tolkes som en trussel og med din erfaring fra tidligere hvor selvsamme ekskæreste har truet dig, så vil jeg mene, at du igen er udsat for psykisk vold og noget som du bestemt ikke skal finde dig i.
De fysiske symptomer du beskriver ift. dit helbred lyder bekymrende og hvis ikke du allerede har været ved din læge med disse, vil jeg anbefale at du gør dette, så du kan finde hvad disse symptomer skyldes…
Hvorvidt din ekskæreste har et skjult kamera eller kunne finde på at bedøve dig inden du skal sove, kan jeg ikke vide, men bare det at du kunne få den mistanke tyder på, at du ikke er tryg eller stoler på ham og det i sig selv bør du tage vældig alvorligt og hermed få dig til at overveje, om du ønsker at involvere dig med ham igen.
Det er helt naturligt at være vagtsom som du skriver, når du tidligere har været udsat for trusler og har oplevet andre traumer i dit liv, det er der intet mærkeligt i. Når det er sagt kunne det godt være at du har brug for nogle samtaler med en rådgiver eller terapeut igen, for at sikre dig, at du får passet på dig selv og truffet de valg, som er de rette for dig.
Du er meget velkommen til at ringe til os eller skrive til os i chatten, hvis du har brug for at tale med os om dine bekymringer.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden.