10/12/2024
Er noget dårlig stil?
Hej chat jeg ville gerne spørge dug om du synes noget er dårlig stil. Angående min “bedsteveninde” mig og den her pige har et STÆRKT bånd, vi er meget forskellige da jeg er muslim og hun er kristen, derfor er der også forskellige interesser. Jeg lægger vægt på min religion og dens værdier, hvor hun er meget sådan en type der fester og drikker næsten hver weekend. jeg har kunne lide den her dreng siden 2021. Så altså i LANG LANG LANG TID!!! Han går i min parallel klasse, så altså i klasse med min såkaldte bedsteveninde. De var en aften til sådan nogt hyggedruk sammeb med et par andre stykker. Mig og min bedsteveninde havde på daværende tidspunkt ikke snakket sammen i en måneds tid fordi hun var begyndt at være meget sammen med pigen jeg altid har haft tension med, altså ikke gode venner med og en pige der har været tarvelig mod mig så derfor havde vi i forvejen ikke snakket. Også pga det faktum at hver gang vi skulle være sammen var det kun mig der skrev først og venskabet føltes til tider onesided. Nu kommer min pointe. I så fald var de sammen bogle par stykker bland andet ham jeg har kunne lide siden 6 klasse (nu går JEG i 9.) så de legede spin the bottle og den landede så på ham jeh har kunne lide for min bedsteveninde, det endte så med at de kyssede. Det fortæller hun mig så og undskylder for, jeg er lidt frastødt og meget skuffet men tilgiver hende, et par dage efter skriver hun “bare så du ved det er det sket igen” som om at det er helt i orden og at sådan bare så du ved det aftigt det synes jeg var mærkeligt fordi det én ting hvis det var en gang meb 2-3 gange, når hun VED hvor ked af det jeg blev synes jeg er virkelig underligt. Også sagde hun efterfølgende tit sådan niget som “jeg bange for det sker igen” som om at det ikke er noget hun kan styre? Hun putter jo udemærket selv sig selv i sådan en situation. Nå fast forward så er det ca. 8 måneder siden det skete og nu har jeg taget afstand til hende fordi det gået op for mig at jeg adskillige gange er blevet trådt på, jeg føler mig virkelig ligegyldig fordi hele sommerferien havde vi aftalt at finde en dag sammen, men hver gang vi skulle være sammen aftalte hun noget med andre og aflyste hele tiden ig jeg følte mig slet ikke vigtig, hele sommerferien var vi samme 2 gange. I efterårs ferien sagde hun at vi absolut skulle være sammen uanset! Det endte med at hun aflyste begge gange vi havde aftalt fordi hun skulle til fest eller noget andet. Jeg føler mif vare ligegyldig. Nu er hun så blevet VIRKELIG VIRKELIG sådan bedsteveninder med hende pigen der har været virkelig led over for mig hele folkeskolen og hun sagde for 2 år siden da hun fandt ud af hvem jeg kunne lide sagde hun det til ham (ham fra min bedstevenindes klasse) og sagde at “hun fortalte ham jeg ku lide ham fordi hun ikke måtte få det at vide”. Så i dag står jeg her med dårlig samvittighed over jeg har taget afstand til min allerbedsteveninde, men føler også at jeg fortjener bedre end at blive erstattet med pigen der er helt modsat til mig og hvis man har det okay med at en person har været sådan mod sin bedsteveninde så synes jeg man er dobbeltmoralsk og ignorant. Hvsd synes du? Kom gerne med tilføjelser detaljer og gerne perspektiver (skriv en lang detaljeret og uddybende besked)

Svar
Kære Du
Tak, fordi du skriver. Jeg ved at det kan være rigtig voldsomt. Konflikter og usikkerheder ibland veninder, kan være rigtig nedbrydende at være i. Det lyder som om du kæmper i det. Du har fortjent god sparring og hjælp. I Bryd Tavsheden rådgiver vi unge til at bryde tavsheden om vold i nære relationer.
Jeg vil derfor gerne henvise dig til at få talt om dine bekymringer med girltalk.dk eller headspace.dk, som er specialiseret i at hjælpe personer om lige præcis dette.
Jeg håber dig alt det bedste fremover.
Med Venlig Hilsen Bryd Tavsheden