13/12/2024
Min far hiver hårdt i mig og taler ikke til mig i flere dage...
Jeg er en pige med forældre der er skildt.
Når jeg er hos min far han er meget aggressiv han kan godt finde på at tage fat i min arm og hive mig hvor end han vil have mig han kunne aldrig finde på at seksuelt gøre noget mod mig men det er da måde han tager fat på en og det er hårdt det er ikke bare sådan han skubber lidt til dig du føler ikke sådan at du kan gøre noget uden at han bliver sur og så kan han finde på ikke at snakke til dig i flere dage det er næsten værre end hvis hun bare råbte af dig som sagt så han kom ud med det.
Han er mega skuffet over mig fordi jeg ikke er god i skolen jeg kan ikke stave ordentligt eller Fremlægge foran folk. Jeg er lige Blevet dial med ADHD hvor han slet ikke kan forstå mig og næsten bruger det imod mig i stedet for at hjælpe mig.
Jeg vil næsten ønske det var bedre hos min mor men når jeg er hos min mor fortæller hun mig hvorfor dårlig er som person og at jeg har ødelagt hendes liv er at få mig jeg har en autistisk søster hvor hun bruger alt sin tid opmærksomhed på hende for cirka to år siden var jeg næsten alene hjemme hver dag Uden min søster eller mor når jeg var hos min min mor Det er næsten som om i skole er det sådan mit hjem for det der det er rareste at være men på samme tid kan ikke være mig selv fordi jeg skal opstille nogle krav som jeg heller ikke kan men sådan når klokken ringer vi skal tage hjem er det jo ikke en rar følelse så jeg prøver Ms muligt hjemme som muligt Selvom jeg kan jo ikke bare lade være med at tage hjem .

Svar
Kære Pige på 15 år.
Hvor er det godt at du skriver til os, og hvor lyder det ikke særlig rart, det du beskriver.
Det er på ingen måde i orden at din far tager hårdt fat i dig og hiver i dig. Det er fysisk vold, når det er mod din vilje og på en måde, som gør dig bange eller ked af det, så det kan jeg bestemt godt forstå at du reagerer på. Som du også skriver, er det heller ikke i orden at han ignorerer dig eller ikke taler til dig i flere dage… det er som du skriver meget ubehageligt, da du jo er afhængig af din far og har brug for at han taler med dig… så den form for udelukkelse er psykisk vold.
Der er ikke noget at sige til at du har svært ved at stave og generelt har det svært i skolen, hvis du har fået diagnosen ADHD. Mange med ADHD er samtidig ordblinde… og har jo generelt svært ved at koncentrere sig og fokusere på at lære noget, som de ikke selv har valgt, eller er super interesserede i….. så der er ikke noget galt med dig overhovedet, din hjerne har brug for lidt mere tid, ro og måske en anden hjælp, til at kunne lære det samme som dine kammerater.
Det er på ingen måde noget du skal skamme dig over, og det kan aldrig være din skyld, men det er noget du skal have hjælp til, og hvis ikke din far har forståelsen for dette, er det rigtig vigtigt for dig, at du finde den hjælp og støtte et andet sted.
Det lyder heller ikke til at du finder trøst og støtte hos din mor, og du kan aldrig have ansvaret for hvordan hun har det. Hun er et voksent menneske, og hun har ansvaret for at passe på dig og din søster, uanset hvilke vanskeligheder I har.
Når det er sagt, så er det min oplevelse, at du har brug for at betro dig til en anden voksen i din nærhed, som kan hjælpe dig med de problemer som du beskriver her, for det er ikke noget du skal slås med alene som 15 årig. Du har krav på at have voksne omkring dig som hjælper, støtter og elsker dig, det har du både brug for og fortjent.
Mit råd til dig er derfor at fortælle en lærer, eller en anden voksen i din nærhed, som du har tillid til, hvad du oplever derhjemme og hvor lidt støtte du har til dine vanskeligheder i skolen, for så er denne voksen forpligtet til at hjælpe dig mig at få noget støtte.
Du er altid velkommen til at skrive til brevkassen igen, ringe til os på 44 45 20 90 eller skrive i chatten, hvor vi er klar til at tale med dig tirsdag til torsdag kl. 17.00 – 20.00. Måske kunne du også finde en afdeling af https://headspace.dk/ i nærheden af dig, da de er rigtig gode til at tale med dig om mange af de ting du tumler med her…
Det er så godt at du rækker ud og jeg håber at du finder den rette voksen at betro dig til, så du kan få den rette støtte.
De bedste hilsner
Bryd Tavsheden