26/12/2024
Jeg har en fortid med meget svigt, utroskab og psykisk vold
Hej. Jeg skriver da jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op og har brug for nogen råd. Jeg har en fortid med meget svigt, utroskab og psykisk vold. Jeg har klaret det meget fint indtil nu, da jeg har gjort mange gode ting for mig selv, bl.a. flyttet, fået et godt job, læst selvhjælpsbøger og blevet god til at være alene og trives godt i mine nye omgivelser. Jeg kan mærke jeg dog er ved at falde ned i et sort hul på det sidste. Jeg har accepteret min fortid og dårlige oplevelser, og jeg troede jeg havde det godt for det er ved at være snart 1 år siden og det andet forhold er 5 år siden. Men jeg kan mærke jeg har meget svært ved at ture åbne mig op, tillade at blive glad for en, at vise mine følelser eller bare at stole på en person der egentlig ikke har vist mig det modsatte endnu. Det spænder meget ben for mig, at jeg ikke stoler på nogen, for jeg har cuttet mange mennesker fra og jeg føler mig meget alene. Jeg ved at andre også oplever svigt, men det som om, der ikke er nogen der forstår hvor svært det er for mig, at lukke nogen ind. Jeg har mistet mange bare på det her år, fordi jeg bare vælger at ignorer eller ikke svare, så snart det kommer for tæt på. Jeg viser ikke mine følelser for meget og overtænker alt, så alt jeg siger ikke kan blive brugt imod mig. Min sidste ekskæreste har været meget manipulerende og jeg prøvede desværre kokain for første gang med ham og det udnyttede han til at jeg fortalte om mange ting fra mit liv som han tildsidst brugte imod mig. Jeg tør ikke stole på en fyr igen, for jeg ved, at hvis han også svigter mig, så har jeg nået et punkt, hvor det bliver meget svært at samle alle brikkerne, til den nye jeg, jeg har opbygget.
Jeg datede en fyr for nogen uger siden, og vi kom virkelig godt ud af det med hinanden, men jeg endte selfølgelig med at give ham blandende signaler, og nu snakker vi ikke sammen længere. Jeg ødelægger alt hvad jeg starter, fordi det ikke skal ødelægge mig først. Hvordan skal jeg stole på et menneske igen? Kan ikke være mig selv, fordi det bliver brugt imod mig så snart det kommer til deres fordel. Jeg er så selvisoleret, fordi jeg bare beskytter mig selv, både ifht mænd men også veninder. Håber i har nogen råd min vej, for jeg føler alt kunne hjælpe lige nu, bare at kunne dele de her tanker. På forhånd tak

Svar
Hej med dig 😊
Tusind tak for dit brev.
Hvor er du bare sej, at du skriver til os med dine tanker og følelser! Det lyder til, at du har været meget igennem, og jeg kan godt forstå, at det har været svært, og at du stadigvæk kan føle dig ensom og alene, selvom du er blevet bedre til at være i dit eget selskab.
Jeg kan også godt forstå, at det kan være svært for dig at stole på andre mennesker igen, nu hvor du har haft så ubehagelige oplevelser. Du fortæller, at du for nogle uger siden begyndte at date en fyr, og at du ”selvfølgelig” gav ham blandede signaler, der endte ud i, at I stoppede med at date. Her må jeg sige, at det på ingen måde kun har været din skyld alene. Det er klart, at du har brug for noget ekstra tænketid og plads med det, som du har været igennem, og det skal han kunne acceptere.
Du nævner selv, at du har været udsat for psykisk vold, hvilket du nok har helt ret i. Psykisk vold er en form for vold, der udføres gentagne gange gennem ord og handlinger med det formål at kontrollere, manipulere, nedgøre, tilsvine eller styre din adfærd og identitet.
Du nævner, at du føler, at du ødelægger alt fra start. Her er det vigtigt, at du erkender overfor dig selv, at du har brug for lidt ekstra plads, og at det er helt okay. Du ødelægger ikke noget. Du er din egen person, og det er intet galt i.
Jeg vil meget gerne chatte eller tale mere med dig, så du har mulighed for at sætte endnu flere ord på, hvordan du går og har det. Jeg vil derfor foreslå, at du skriver til os i vores online chat, eller ringer til os på 44 45 20 90. Vi har åbent i rådgivningen fra 17-20 fra tirsdag til torsdag.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg håber, at vi skrives eller tales ved igen.