09/01/2025
Jeg er bange for at jeg ender i en situation, hvor jeg igen igen må samle mig selv op.
Hejsa.
Jeg er en ung kvinde, som tidligere har været i et meget manipulerende og psykisk voldigt forhold, samt episoder med fysisk vold og mild grad sexuelt misbrug. Jeg kom ud af det for 2-3 år siden, dog med lidt on/off kontakt siden. Under bruddet/efterfølgende var jeg i psykolog forløb, samt blev tilkoblet et krisecenter, hvor jeg fik en del hjælp og en kæmpe øjenåbner for hvad jeg egentlig var blevet udsat for. Jeg arbejder forsat på mig selv, og den skam og mange spørgsmål det har efterladt mig med, samt har jeg ingen ønsker om at gå tilbage eller lign. Jeg kommer deriom sammen med min dejlige nuværende kæreste, som behandler mig som jeg har fortjent - og har formodet at bryde cirklen af hvad jeg tror jeg fortjener (fra barndoms traume) med hvad jeg rent faktisk fortjener.
Men mit dilemma er, at jeg nu
ligepludselig er begyndt at tænke okay meget til min eks. Jeg har tit haft svært ved at navigere rundt i det her med at være med en ny, samt at skulle forklare at jeg forsat har nogle ting der trigger mig. Mig og min kæreste står til at skulle flytte sammen; og det kan jeg godt være lidt ængstelig omkring - selvom jeg naturligvis glæder mig enormt meget, men dette er grundet min frygt for at blive såret eller mishandlet/ at tingene vender ligesom det gjorde i mit tidligere forhold.
Jeg har fanget mig selv i at tjekke min eks profil, samt bare i generelt skænket ham nogle tanker. Men det har gjort mig utilpas, bare tanken om jeg gør de her ting.
Jeg er virkelig usikker på hvorfra det stammer - og jeg læser meget omkring folk der aktuelt er i voldelige relationer, eller lige er kommet ud af dem - men ikke dem der faktisk kæmper med mén selv nogle år efter. Det skal også siges at jeg bearbejder mig selv meget for mine handling den gang, både fordi at jeg ikke passede på mig selv, samt opførte mig skørt som resultat af manipulationen, isolationen og nok af at afmagten i sidste ende. Jeg føler slet ikke jeg kan genkende mig selv i den periode det stod på, og det sidder i mig.
Er det normalt at man cirkulere lidt tilbage engang imellem? Er det et tegn på at jeg måske ikke er klar til at indgå i et nyt forhold og flytte sammen, selvom jeg ikke kunne døje tanken om at undvære min kæreste - eller kan det være at mit nervesystem simpelthen er lidt på overarbejde i forvejen grundet livsændringer, og det gør at jeg “nemmere” søger ting til at selvsabotere noget rigtigt godt, fordi at jeg inderst inde er bange for at jeg ender i en situation hvor jeg igen igen må samle mig selv op og starte forfra…
Det skal lige siges at min kæreste ved meget af hvad jeg tidligere har været igennem, og har altid været en kæmpe støtte og en virkelig god mand - MEN følelsen af at blive taget med bukserne nede sidder i mig; for jeg troede jo heller ikke min ex ville slå mig fx og gøre mig ondt, og det gjorde han alligevel.
Tak for jeres fantastiske arbejde og indsats - i gør virkelig en forskel

Svar
Kære du,
Tak fordi du deler noget så sårbart. Det er virkelig modigt, og jeg håber, mit svar kan give dig støtte og klarhed.
Du fortæller, at du tidligere har været i et forhold, hvor der var både psykisk, voldeligt og seksuelt vold. Du fortæller også, at du bebrejder dig selv for de hændelser, der stod på med din eks. Derudover skriver du, at du nu - flere år efter - er begyndt at tænke på din eks igen, fordi du står til at skulle flytte sammen med din kæreste, og at du er bange for at blive såret igen. Du spørger desuden, om det er normalt at cirkulere tilbage engang imellem.
Det lyder til, at du har oplevet nogle dybt traumatiske ting i dit tidligere forhold, og jeg er så ked af, at du skulle opleve det. Ingen fortjener den smerte, du har oplevet. Men ud fra dit brev kan jeg også læse, hvor langt du er kommet. Du har taget ansvar for din egen heling ved at søge hjælp gennem psykologforløb og krisecenter, og det er en virkelig stærk og beundringsværdig indsats. Du har allerede skabt de bedste forudsætninger for at skabe et liv, hvor du gør dig fri fra den smerte, der hører din fortid til. Det skal du være virkelig stolt af!
Det, at du nu – flere år senere – tænker mere på din eks og oplever usikkerhed, er ikke unormalt. Når vi står over for store forandringer, som at skulle flytte sammen med en ny partner, kan gamle traumer og frygt vækkes til live igen. Det betyder ikke, at der er noget galt med dig, eller at du ikke er klar til dit nye forhold. Dit nervesystem forsøger blot at beskytte dig mod risikoen for at blive såret igen, hvilket er en naturlig forsvarsmekanisme.
Det er vigtigt at huske, at dine tanker om din eks ikke definerer dig. Han var en del af din fortid, og det er naturligt, at han stadig fylder dine tanker i ny og næ. Det vigtigste er, hvordan du vælger at handle på de tanker.
Du skriver smukt om din nuværende kæreste, som lyder både kærlig, støttende og forstående. Han lyder som en, der virkelig ser dig for den du er, og omfavner dig med respekt og omsorg. Hvis du har mod på det, så synes jeg du skal dele dine tanker med din kæreste. Fortæl ham om din frygt og usikkerhed. Han lyder som en, der vil tage imod det med varme og støtte, og det tror jeg kun vil styrke jeres bånd yderligere. Se det som en mulighed for, at i kommer endnu tættere på hinanden.
I stedet for at lade frygten styre, kan du prøve at vende blikket mod, hvad du ønsker at skabe i dit liv. Flytningen er en mulighed for at styrke jeres forhold og bygge en fremtid sammen. Tænk på, hvad der gør dig glad og tryg i dag, og brug det som fundament til at håndtere dine usikkerheder. Du har allerede vist, at du kan skabe et sundt forhold og bryde med de gamle mønstre, der tidligere holdt dig fast. Det er en kæmpe sejr, og den synes jeg du fortjener at bygge videre på.
Forsæt med at arbejde på din egen trivsel. Dagbogsskrivning, motion eller samtaler med en terapeut eller gode venner kan være gode redskaber til at bearbejde gamle følelser, der dukker op. Du har allerede klaret så meget. Brug det som en påmindelse om, at du har ressourcerne til at overvinde din frygt og bygge det liv, du drømmer om.
At flytte sammen med din kæreste og give dig hen til jeres forhold kan være en vigtig del af din heling. Det er naturligt at føle angst, men det er også her, modet og magien ligger. Jeg tror på, at du kan skabe et fantastisk liv fyldt med kærlighed og tryghed, for det fortjener du.
Vær ærlig overfor dig selv, vær tålmodig, og giv dig selv lov til at leve i nuet. Fortiden vil altid være en del af dig, men den behøver ikke definere din fremtid.
Varmeste hilsner,
Bryd Tavsheden