11/03/2025
At have det svært i skolen og ved at være langt væk hjemmefra - panikanfald og kvalme
Hej.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte denne besked, men ja jeg prøver. Jeg er en pige der går i 8 klasse, jeg har haft svært ved at gå i skole siden 6-7 klasse. Alle fortæller mig at det skal not blive bedre men nu har der gået næsten 3 år og det er ikke blivet bedre, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg går glip af så meget fordi jeg ikk er i skole så tit. Men det er ikke skole der irretere mig mest, det er nok det at jeg for panik anfald eller kvalme hver gang jeg køre langt væk hjemme fra, det betyder at jeg ikke kan tage på ferie og på ture or familie fester og alt den slags. Det kræver energi for at overhoved få mig selv til at lave noget som helst. Og min far siger tit til mig at jeg er så trist hele tiden, det er jeg også men jeg ved bare ikke hvad jeg kan gøre mere, fordi jeg har prøvet så meget. Hvad burde jeg gøre? (Jeg har hælst ikke lyst til at denne bliver lagt op nogen stæder)

Svar
Kære dig,
Det lyder som om, at det er rigtig svært for dig at være i skole og at være langt væk hjemmefra. Jeg kan høre, at det faktisk er så slemt, at du får panikanfald, kvalme, og at din far har lagt mærke til, at du ofte er trist.
Det er jeg for det første virkelig ked af at høre - det er ikke meningen, at det skal gøre dig ked af det, at være i skole eller at du bliver utilpas, når du kommer langt væk hjemmefra. Derfor har vi valgt at lægge beskeden på, her på brevkassen, da det er den eneste måde du kan få svar på - da du er anonym.
Det lyder på dig som om, at du rigtig gerne vil have det bedre - og det synes jeg er super sejt af dig. Det lyder også som om, at ansvaret for at få det bedre, lægger meget på dine skuldre, og det kan jeg forestille mig er rigtig hårdt.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om det er noget du har snakket med nogen om? Om det kunne hjælpe dig at snakke højt om det med nogen, du føler dig tryg ved? Det kunne enten være en af dine forældre, en lærer, en veninde, en pædagog eller et familiemedlem. Måske er der nogen, som kender dig godt, der kan hjælpe dig med, hvad dit næste skridt er.
Jeg bliver også nysgerrig på, om det er nogle bestemte ting ved at gå i skole, der gør dig ked af det? Eller hvilke tanker og følelser, der kommer frem i dig, når du kommer lidt længere væk hjemmefra? Hvad er det for nogle ting, der fylder for dig?
Jeg kan ikke helt læse mig frem til, om de ting du skriver handler direkte om vold - men du er altid meget velkommen til at skrive anonymt ind til vores chatrådgivning tirsdag-torsdag kl. 17-20, der kan vi skrive mere om de ting, der går dig på.
Hvis det er nogle problemer, der måske handler om noget andet end vold, så vil jeg henvise dig til Girltalk eller Børnetelefonen, som også kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen,
Bryd Tavsheden