23/04/2025
Jeg er en pige på 19 år, selvstændig og jeg er en klog pige der har levet sammen med en narcissist i 2,5 år.
Jeg er en pige på 19 år, selvstændig og jeg er en klog pige.
Dog har jeg gået fra min kæreste efter 2,5 år’s forhold. Han er nazizist og han har ødelagt mig meget men nu har jeg så taget ham i utroskab med 1 mand og 1 kvinde… der er 6 måneder siden jeg først spurte ham, men han løj mig i hovedet i så lang tid….
Nu føler jeg mig alene og solgt og han behandler mig som en kat, eller hund .
Han svinde mig til værd dag, hvad satan gør jeg?

Svar
Kære dig
Tak fordi du skriver ind til os. Først vil jeg sige at det lyder rigtig stærkt, at du har taget det valg, at gå fra din kæreste. Det lyder som 2,5 år der ikke har været lette, alligevel læser jeg, at du har formået at holde fast i dig selv og det du oplevede som sandt for dig. Det er ikke let i relation til en narcissist.
Det lyder som om der har været mange hemmeligheder, utroskab og løgne, det lyder virkelig ikke rart, men jeg bliver usikker på om du stadig har en relation med ham? Du skriver at han behandler dig som en kat eller hund og at han sviner dig til hver dag. Hvordan er jeres relation i dag, er det godt for dig stadig at have kontakt til ham, eller ville et permanent brud måske være bedre for dig, hvor han ikke får lov at fortsætte sin ubehagelige opførsel overfor dig, som jeg vil vurdere som psykisk vold.
Du skriver at du nu sidder tilbage med følelsen af at være alene og solgt, det tænker jeg er en meget naturlig følelse efter sådan et turbulent forhold, som du beskriver. Det er klart at du føler dig ensom, når noget af det du har oplevet har fyldt så meget i dit liv. Det kan taget noget tid at fylde livet op med noget andet, forhåbentlig med noget der føles dejligt. For mig lyder ensomheden meget bedre, end livet med en narcissist, og en partner der bedrager, lyver og gør dig ondt.
Kærlighed skal gerne være frit, få dig til at vokse og gøre dig til en bedre version af dig selv.
Har du måske nogen nære i dit liv, du kan dele din situation med, så du ikke står helt alene lige nu. Ellers kune det måske være en ide at tale med en professionel, en terapeut eller i et samtaleforløb hos Bryd tavsheden. Det er i hvert fald godt at få talt om det du har været udsat for, så du kan få det bearbejdet og opdage mønstre du måske skal være opmærksom på i fremtidige forhold. Du fortjener på ingen måde at blive behandlet som det du beskriver.
Tak for din henvendelse og pas godt på dig selv, det er et stort skridt du har taget, giv dig selv kredit for den styrke og mod du besidder. Jeg er helt enig i det du skriver, du er en klog pige, som mærker rigtigt og er værd at elske.
De bedste hilsner fra Ingrid