06/05/2025
Tankemylder og selvskade
Jeg er begyndt at lave sh igen på grund af skole og min far som hele tiden bliver sur på mig. Jeg kan ikke tale med mine venner om d og min lærer siger bare at de vil kontakte min far. Jeg har hele tiden tanke mylder som gør at jeg nogle gane kommer u seng kl12-01 om natten som også påvirker min søvn. Jeg er hel tiden ked at det eller trist og mine venner begynder at spørge ind til d igen.

Svar
Kære dig
For det første, så er jeg rigtig ked af at høre, at du er trist, at din far tit er sur på dig, at du ikke føler at du kan snakke med nogen om det, og at du har tankemylder. Det lyder svært at stå med så mange ting helt alene.
Når du skriver sh, så tænker jeg at det betyder selvskade. For mig lyder det som om, at der er en masse ting der påvirker dig i sådan en grad, at du har søvnproblemer og selvskader, og det synes jeg du skal tage meget alvorligt. Du fortjener at have det godt, at blive taget alvorligt og at have nogen at snakke med.
Jeg kommer til at tænke, om der er nogen i dit liv du kan snakke med udover dine venner, din far og dine lærere - jeg hører det som, at det ikke føles trygt, at snakke med dem om det. Jeg tænker om du kan have en moster, en bedstemor eller en familieven, som du har et lidt tættere forhold til, du kunne åbne op overfor? En voksen der holder af dig, som vil hjælpe dig?
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender Headspace? De holder samtaler med unge der har det svært, og de findes i rigtig mange byer rundt omkring i landet. Måske kunne du skrive til dem og høre om mulighederne for en samtale der? Så kan du snakke med nogle voksne, der gerne vil hjælpe dig og tage dig seriøst.
Du er også altid meget velkommen til at skrive ind på vores chat, der kan du fortælle lidt mere om din situation og vi kan finde ud af hvad du kan gøre sammen.
Jeg sender dig en masse gode tanker og håber du ved at du ikke skal gå med alt det her alene.
Kærlig hilsen
Bryd Tavsheden