08/05/2025
Jeg er nervøs, fordi jeg skal skifte skole
Hej jeg bor i pleje i 16 år og jeg skal snart skifte skole jeg glæder mig ikke så meget jeg er nervøs for med nye mennesker jeg vil nervøs på hvad de om mig

Svar
Kære du,
Tak for dit mod, og for at dele dine tanker.
Du fortæller, at du er nervøs for at starte på den nye skole, fordi du bekymrer dig om, hvad folk vil synes om dig.
Du skal vide, at det er helt naturligt at være nervøs, når man skal starte et nyt sted. Jeg er sikker på, at der er mange andre i din situation, der ville have det på samme måde. Det er virkelig flot, at du tør at sætte ord på det.
Hvis du har mod på det, kan det hjælpe at tale med én du stoler på, som f.eks. dine plejeforældre eller en god ven. Ofte kan nervøsitet bygge sig op til noget stort, når man går med det alene. Deler du dine tanker og følelser med en anden, som du føler dig tryg ved, vil følelsen måske føles mindre.
Prøv at tænk over, hvis en af dine gode venner kom og fortalte dig, at han/hun var nervøs for at starte på en ny skole. Hvad ville du mon sige til ham eller hende?
Du fortæller desuden, at du bor i plejefamilie. Jeg forestiller mig derfor også, at du måske tidligere har haft oplevelser med, at skulle vænne dig til nye mennesker. Jeg ved ikke hvilke oplevelser du specifikt har haft, men det er helt normalt at tænke tilbage på øjeblikke, hvor noget nyt måske ikke føltes så rart eller endda utrygt.
Er det noget, som du kan genkende? Hvis ja, så er det helt normalt at have det sådan. Med tiden plejer det dog at blive nemmere. Det kan også være, at din nye klasselærer gør en stor indsats for, at du bliver en del af det sociale i klassen. Husk, at det er okay at tage alt i dit eget tempo og bare være dig – du behøver ikke at være på en bestemt måde, for at være god nok.
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig - og din nervøsitet omkring dit skoleskift.
Du skal vide, at du altid kan kontakte HØRT. Det er et gratis og anonymt rådgivningstilbud, der hjælper unge mellem 15-24 år. De har en masse dygtige rådgivere, der er specialiserede i at hjælpe unge, der oplever nogle af de samme ting som dig. Derudover kan du også altid skrive ind til os i Bryd Tavsheden via. vores anonyme chat fra tirsdag til torsdag mellem klokken 17.00-20.00.
Varme hilsner,
Bryd Tavsheden