23/05/2025
Efter 10 år fylder voldtægt stadig
Hej. Jeg skriver, fordi jeg for mange år siden – da jeg var 19 – blev udsat for voldtægt af en mand, jeg kendte. Han var ældre end mig og pressede mig til noget, jeg ikke ville. Jeg sagde nej, men han truede med at smide mit tøj ud og tvinge mig ud af lejligheden nøgen, hvis jeg ikke gjorde som han sagde. Jeg følte mig magtesløs og endte med at gøre det, han ville. Det var ikke frivilligt, men jeg følte ikke, jeg havde et valg.
Nu er jeg 33, og selvom det er over 10 år siden, får jeg det stadig rigtig dårligt i perioder. Jeg kan føle uro, skam, vrede og sorg. Nogle gange føler jeg, det er min skyld, selvom jeg ved, det ikke er det. Det, jeg har oplevet, er et stort tabu i min kultur og mit miljø. Derfor har jeg aldrig talt med nogen om det før. Jeg har båret det alene, og nu mærker jeg, at jeg ikke kan holde det inde længere.
Jeg håber, jeg må skrive her anonymt og bare få lidt hjælp til at forstå mine reaktioner og måske finde en vej videre. Jeg har aldrig fået hjælp før, og det her er første gang, jeg prøver at sige det højt.

Svar
Kære du
Hvor er det godt at du skriver herind og deler at du stadig er meget påvirket af den voldtægt du var udsat for, for over 10 år siden. Du skal vide at dine følelser og reaktioner er helt normale. Der er andre der også oplever at have det som du har det.
Jeg vil anbefale dig at finde en professionel at tale med. en som kan hjælpe dig med at få bearbejdet de mange følelser du går med. du kan fx tale med din egen læge og få en henvisning til en psykolog eller du kan henseende dig til en rådgivning der er specialiseret i det at have været udsat for voldtægt. Det kune fx være Offerrådgivningen eller Center for voldtægtsofre. Her kan du tale fortroligt med en rådgiver.
Jeg håber at mit svar hjælper dig til at holde fast i et ønske om at få det bedre og få hjælp.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden