07/10/2025
Jeg bliver bange for mig selv når jeg bliver sur
Jeg har meget svært ved og styre når jeg bliver sur eller ked af det jeg bliver bange for mig selv når jeg bliver sur og det og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere nu jeg kan ikke blive ned med og slå ind på min væk eller smadder alt mulig på mit værelse det er ikke godt for alle dem der er rundt om mig har virkelig brug for hjælp hurtigst muligt

Svar
Kære du
Mange tak for at skrive ind til os. Det kræver både mod og selvindsigt at se på sine adfærdsmønstre og gerne vil ændre på dem. Derfor er det er super godt gået, at du gerne vil få styr på vreden og kontrollere, hvordan den får dig til at reagere. Du har helt ret i at det ikke er hensigtsmæssigt at slå og smadre ting, når vreden og sorgen rammer. Det gælder både for din egen skyld og for dem omkring dig, da det også kan gøre dem utrygge. Jeg ved ikke om du har nogen at tale med, men det ville være mit første og vigtigste råd, at få sat ord på vreden og når du bliver ked af det. Det er bedst at få taget i opløbet, før du bliver sådan virkelig vred, fordi det er oftest der, vi har sværest ved at bruge vores ord og derfor kan ty til at ødelægge noget fysisk. Når jeg siger du skal finde nogen at tale med, kan det være de mennesker du stoler på; forældre, venner, lærere osv., eller finde nogen professionelle der kan hjælpe dig. For eksempel har Headspace et gratis tilbud, for unge mellem 12-25 år, hvor man kan tale om det man har på hjerte, både gennem chatten eller fysisk, du kan finde dem her: https://headspace.dk/.
Du skal vide at du allerede har taget det sværeste skridt, som er at indse at du har noget at arbejde med og at række ud. Nu kommer den næste del, som er at få arbejdet på det, så du kan få et godt og lykkeligt liv, uden at vreden og sorgen får lov til at overtage. Husk at det altid er okay at mærke vrede og blive ked af det, du er også i en alder, hvor følelser er ekstra stærke, så jeg er sikker på at du med lidt hjælp og egen indsats nok skal blive bedre til at håndtere de følelser.
Jeg ønsker dig al held og lykke!
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden