14/10/2025
Jeg er i tvivl, om min kæreste manipulere med mig
Hej jeg er i tvivl, om min kæreste manipulere med mig. Hvordan kan jeg være sikker på, om han gør eller ikke gør? Og hvis han gør, hvad skal jeg så gøre?

Svar
Kære du
Tak for at du skriver ind til os. Det er aldrig nemt at gå med følelsen af at ens kæreste manipulerer med én. Manipulation kan netop gøre, at man kan blive i tvivl om sine egne følelser og tanker omkring forskellige situationer og episoder. Jeg har ikke meget at gå ud fra, for at vurdere om der tale om manipulation i dit tilfælde, men det at du skriver ind til os, kan være tegn på at dine egne klokker ringer. Generelt, når der tale om manipulation, så forsøger personen på at kontrollere eller påvirke én, for at få et bestemt udfald eller fordel. Det kan være hvis en person får dig til at tvivle på dine følelser, ting du har oplevet (får dig til at tvivle på egen dømmekraft og realitetssans), gør dig forkert for at føle og tænke på en bestemt måde. Der kan også være tale om emotionel manipulation, hvor fx skam, skyld og frygt bliver brugt for at kontrollere din adfærd, fx for at føle skyld og ansvar for personens grænseoverskridende handlinger. En anden ting kan også være love bombing, hvor man bliver ”bombet” med kærlighed og opmærksomhed, hvor det så kan skifte over til silent treatment, ved at man bliver straffet med ignorering og afvisning.
Der er en hel del andre ting, som går ind under kategorien manipulation, så jeg vil råde dig til selv at læse mere op på det og evt. tale med nogen du stoler på i din omgangskreds, du kan også tale med en professionel. Manipulation er nemlig en form for psykisk vold og det kan være enormt nedbrydende for en person at være i. Derfor er det noget man skal komme til bunds i og reagere på, hvis mistanken er der. Jeg vil opfordre dig til at tage en seriøs snak med din kæreste, hvor du deler dine oplevelser og mistanke om manipulation, hvis der i virkeligheden er tale om manipulation, så kan han dog vende det og få dig til at føle at det ikke er ham, den er gal med. Så jeg vil egentlig opfodre dig til at tale med nogen om det, nogen der har lidt mere styr på den slags. Det kan enten være organisationer som fx Headspace, som tilbyder gratis rådgivning til unge mellem 12-25 år. Du kan også skrive ind til os på vores chat, eller starte i et samtaleforløb hos os, hvor du vil få tilkoblet en rådgiver, som du kan tale med, for at få støtte og rådgivning. Nedenunder kan du finde links til tilbuddene.
Headspace: https://headspace.dk /
Bryd Tavsheden: https://brydtavsheden.dk/
Jeg håber du finder ud af det, mange gange held og lykke
Med venlig hilsen
Bryd tavsheden