27/04/2026
Jeg skriver på vegne af min datter, som er 15 år.
Jeg skriver på vegne af min datter, som er 15 år. Vi har akut brug for hjælp, da hun er udsat for psykisk vold.

Svar
Kære du
Først og fremmest, tak fordi du skriver herind - og tak fordi du reagerer og rækker ud på din datters vegne. Det er en vigtig og omsorgsfuld handling, som viser et ønske om at hjælpe hende på bedste vis.
Jeg er ked af at høre din datter udsættes for psykisk vold - det er der ingen der fortjener. Det kan være meget svært at stå i, og det giver derfor rigtig god mening at du søger hjælp på hendes vegne. Du skriver at I har akut brug for hjælp, og jeg bliver derfor nysgerrig på jeres situation lige nu. Er din datter i sikkerhed? Bor I sammen? Og ved du, hvem det er, der udsætter hende for den psykiske vold?
Hvis den psykiske vold sker i en nær relation, fx en kæreste eller ven/veninde, , som hun stadig er i, kan det være vigtigt at se på, hvordan hun kan få støtte til at passe på sig selv og evt. trække sig fra relationen, hvis det er det, der er størst behov for. Som forælder kan du gøre en stor forskel ved at være tæt på hende, lytte til det hun oplever og hjælpe hende med at mærke efter hvordan relationen med vedkommende påvirker hende. Det kan også være en støtte, at hun får hjælp til at forstå, at hun ikke skal blive i en relation, hvor hun udsættes for vold. Vis hende, at du er er der, at du tager det alvorligt og at du vil hjælpe hende, når hun er klar til at tage det næste skridt.
Hvis den psykiske vold kommer fra en voksen tæt på din datter, for eksempel den anden forælder eller en anden omsorgsperson, er det vigtigt, at søge hjælp hurtigt. I den situation kan der være brug for, at kommunen bliver inddraget, så din datter kan få den beskyttelse og støtte hun har brug for, og så du ikke står alene med ansvaret.
I forlængelse af dette, hæfter jeg mig ved at du skriver "vi". Det lyder som om at det ikke kun er din datter der står i noget svært lige nu, men også dig. Det er derfor vigtigt at pointere, at du også fortjener støtte i det her. Har du nogen i dit netværk, som kan støtte dig i det her? Jeg forestiller mig, det er svært at stå ved siden af sit barn i noget der er så hårdt, og derfor er det også helt okay, hvis du har brug for at tale med nogen om det. Der findes også Lev uden volds Nationale Hotline på tlf. 1888, hvor du som pårørende også kan få rådgivning.
Slutteligt vil jeg sige, at din datter er meget velkommen til at skrive ind til os, hvis hun har lyst. Vi har en anonym telefon- og chatrådgivning, som er åben mandag-torsdag kl. 17-20. Derudover tilbyder vi også gratis samtaleforløb hos Bryd Tavsheden, hvor man kan få en fast rådgiver, som man kan tale med, enten online eller fysisk. I kan finde info omkring alt dette via linket:
https://brydtavsheden.dk/hjaelp-til-unge-bryd-tavsheden/samtaler-for-unge-bryd-tavsheden/
Jeg ønsker dig og din datter alt det bedste.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden