25/05/2026
Min kæreste blev sur, da jeg sagde stop
min kæreste og jeg hyggede men så tog han sin hånd ned til min tissekone det var okay men så stak han sin finger op i mig og det var ubehageligt så jeg sagde stop så gik han hjem sur og ved ikke hvad jeg skal gøre nu

Svar
Kære dig,
Til at starte med, vil jeg virkelig rose dig for at have sagt stop til ham - det er super sejt, at du turde at sige fra! Man må altid gerne sige stop og nej, hvis nogen gør noget, man ikke har lyst til.
I Danmark er sex og intime ting kun okay, når begge har lyst - det kaldes for samtykke. Man må altid sige stop og det skal den anden respektere. Og man må også gerne sige stop undervejs, selvom man er gået i gang med nogle ting, f.eks. berøring på kønsdelene, og samtidig ikke har lyst til mere.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er din skyld eller dit ansvar, at din kæreste bliver sur - for det er altid okay at sige nej. Jeg håber også du ved, at din kæreste ikke må tvinge dig til, at gøre ting, du ikke har lyst til.
Jeg bliver nysgerrig på, om I har snakket om det efterfølgende, så din kæreste ved, hvordan du har det. Du skriver, at du ikke ved hvad du skal gøre. Det kan være en ide at snakke om, hvilke ting I er klar til og har lyst til at gøre, og hvilke ting I ikke har lyst til. Du er også meget velkommen til at skrive eller ringe til os mandag til torsdag kl. 17-20. Du kan også skrive eller ringe til Sexlinien, hvis du har brug for at vende tanker omkring sex, den første gang, lyst osv: https://www.sexlinien.dk/
Kærlig hilsen,
Bryd Tavsheden