12/06/2026
Er jeg robust nok til at hjælpe andre voldsudsatte?
Hej, jeg er havnet i Nordjylland, da jeg for 7 år siden blev skilt fra min voldelige eksmand, både fysisk og psykisk vold. Jeg konsulterede dengang en krisepsykolog, som efter min beretning slet ikke var i tvivl om volden. Et halvt års tid senere fik jeg ifølge min praktiserende læge nogle så alarmerende reaktioner, at jeg blev henvist til en psykolog med speciale i vold, da han mente, jeg kunne have ptsd. Den pågældende psykolog var helt enestående, med spidskompetence på området rykkede det for mig. Mit uheld var, at hun døde helt uventet. I corona-året, men ikke af corona efter 5-6 sessioner. Hun nåede at anbefale, at jeg flyttede langt væk og med hemmelig adresse, da jeg var evig utrolig for min eksmands opførsel, som var truende. Jeg fulgte hendes råd og endte her, og ganske rigtigt, så genvandt jeg min gamle tryghed langsomt, men sikkert. Lige til den dag for 2½ år siden en mand, som var kommet lidt tættere på mig, da han er mine naboers ven, ved juletid både kom med gave, julehilsen og et meget langt knus. De næste måneder blev jeg tiltagende urolig, og da jeg heldigvis formåede selv at se mit tiltagende kaos her I mit hjem og mit uvante ophold på sofaen, konsulterede jeg min praktiserende læge. Sammen fandt vi en psykolog, den absolut eneste mulighed i miles omkreds. Hun diagnosticerede PTSD med mit voldelige ægteskab som eneste mulige forklaring. 7½ måned senere havde jeg det 80-90 % bedre. Det tal er vokset, men sygdommen er ikke 100% væk. den giver mig en livskvalitet som er værd at stå op til. Lige fra jeg blev lykkeligt skilt, har jeg haft i tankerne, at jeg vil gå fra at støtte Danner økonomisk til at blive frivillig aktiv. Nu er jeg der, men nu er jeg rigtig meget i tvivl, om jeg er robust nok. Jeg har prøvet at få min psykolog til at hjælpe med at afgøre det, det vil hun ikke. Uvist af hvilken grund, da hun ikke har set mig I over et år, og jeg sikker på, jeg er et andet sted. Det viser min hverdag og mine aktiviteter. Kan I hjælpe mig med at komme ud af det nedslående dødvande, der har ramt min matrikel? Min rollemodel lige p.t. er Gisèle Pelicot, hendes mod, hendes bog og hele hendes livskraft imponerer mig.
Mbh BHL

Svar
Kære BHL
Tak for at skrive til os, og for at dele din historie. Hold da op hvor er jeg glad for at høre, at du er et godt sted og har det bedre. Det er aldrig let at være i et voldeligt ægteskab og jeg vil rigtig gerne fortælle dig, at det er virkelig stærkt, at du har mærket dine grænser og blevet skilt. Det er virkelig godt, at du har søgt hjælp først via en krisepsykolog og psykologer. Jeg kan også læse ud fra det du skriver, at det har hjulpet dig meget at snakke med psykologer om det, du har været igennem med din voldelige eksmand, og det viser bare, at du har gjort alt det rigtige for at bearbejde din fortid i et voldeligt forhold.
Jeg vil gerne lige understrege hvor godt det er, at du reagerede og handlede for 2 års tid siden. Det viser meget om hvor langt du er kommet fra dit ægteskab til nu. Det at du oplever nogle ting ved din nabos ven som gjorde dig utryg, og at du ikke lod det ende ligesom dit ægteskab, men handlede. Som du selv skriver – ”De næste måneder blev jeg tiltagende urolig, og da jeg heldigvis formåede selv at se mit tiltagende kaos her i mit hjem og mit uvante ophold på sofaen, konsulterede jeg min praktiserende læge” – Du mærker efter og vælger at handle, og det viser at du gerne vil kæmpe for dig selv og det vil jeg gerne rose dig for. Du virker virkelig stræk, jeg ved at der er mange som ikke kommer ud af et voldeligt ægteskab, og der er også mange som først kommer ud af et voldelig forhold, for så at ende i et nyt. Så du skal virkelig være stolt af dig selv, du kæmper for dig og vælger dig selv til og det har jeg kæmpe respekt for. Du skriver selv, at du har en livskvalitet som er værd at stå op for, og det er den helt rigtige tilgang for du er så meget værd og fortjener, ligesom alle andre, et godt og trygt liv.
Jeg forstår godt, at du gerne vil hjælpe andre som også er mærket af vold. Det er virkelig stort af dig, men det er vigtigt at du mærker godt efter i kroppen, for det vigtigste er, at du passer på dig selv. Jeg tænker, at din psykolog prøver at passe på dig, fordi nogle godt kan få tilbagefald af at se andre være rørt af vold. Det kan også have noget at gøre med, at din psykolog ikke har set dig i et år, de ved jo i realiteten ikke hvilket sted i livet du er lige nu. Jeg forstår dog godt, at du gerne vil have nogle professionelle til at fortælle om du er robust nok til at hjælpe andre, det viser mig igen, at du forsøger at passe på dig selv. Derfor synes jeg du skal kigge på Lev Uden Vold, du kan finde link til deres kort over steder hvor man kan få støtte og rådgivning: https://find-tilbud.lev-uden-vold.dk/. Grunden til at jeg henviser til Lev Uden Vold og ikke os selv her i Bryd Tavsheden, er fordi du bor i Nordjylland og vi holder til i København, samt at vores målgruppe er børn og unge udsat for vold i nære relationer.
Tak fordi du delte din historie med os – den vidner om både styrke, mod og stor selvindsigt, og jeg ønsker dig al mulig lykke og tryghed på din videre vej
Kærlig hilsen
Bryd Tavsheden