16/06/2026
Min mor kritiserer alt jeg gør
Hey brud tavsheden jeg er en pige på 15 år min mor kritiserer alt jeg gør og ser aldrig nå jeg for 12 kun når jeg får 7 eller ser aldrig når mit værelse er helt rent men kun nå der ligger tøj på gulvet hun forstår ikke hvor træt jeg er jeg følger ikke jeg kan tale med nogle og det har gjort at jeg har lavet selvskade burde jeg tale med hende om hvordan jeg har det vel vidende om at hun kun ville blive sur.

Svar
Kære du
Tak for dit brev og for at sætte ord på de svære følelser, det er ikke altid nemt at gøre. Det jeg læser ud fra dit brev, er at du føler dig meget kritiseret af din mor. At hun ikke fokuserer på de ting du gør godt, men kun fokuserer på det dårlige. Jeg kan sagtens forstå at det er svært at være i, det er kun naturligt at du har det sådan. Det lyder også til at du synes det er uretfærdigt, at du egentlig gør en masse gode ting, men det stadig ikke helt føles ”nok”.
Som forældre er det vigtigt både at sætte nogle rammer og forventninger til sit barn. Som fx at rydde op på sit værelse, at tage skolen seriøst osv. Men det også vigtigt at rose sit barn, når de gør noget godt og lade dem lave nogle fejl i ny og næ.
Jeg synes det er en rigtig god idé, som du selv foreslår at tale med din mor om de her ting. Du fortæller at du ikke har nogen at snakke med, om det og at du er begyndt at gøre selvskade. Selvskade kan udvikle sig og blive værre og er tit et råb om hjælp, fordi man ikke har det så godt. Så jeg er så glad for at du både skriver ind til os og at du overvejer at tale med din mor, det viser at du er mega sej og god til at reflektere over tingene.
De ikke altid nemt at tale om de her ting med sin forældre, især hvis man føler at de gør én ked af det. Men jeg synes du skal sætte dig ned med din mor og prøve at sætte ord på det, på samme måde som du har gjort her. Jeg er sikker på at din mor ikke vil have at du er så ked af det og at du er begyndt på selvskade. Du kan eventuelt vise hende dit brev og det svar du får fra mig her.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber at du får en god snak med din mor.
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden