21/06/2026
Min far slår...
min far slår og bliver meget nemt vred og hurtigt. har svært ved at sige det til nogen fordi han altid siger undskyld efter og prøver gøre det godt igen så har ikke lyst efter han har gjort det. men i det han gør det som næsten er hverdag er jeg så ked af det og bange jeg næsten ikke ønsker at leve mere pga det og ikke er bange for sige det. så når jeg kommer i skole og gerne vil sige det til min lærer for jeg aldrig gjort det fordi nu har han jo sagt undskyld og er godt igen. hvad skal jeg gøre???

Svar
Kære du,
Tak for at skrive ind til os og dele din sårbare oplevelse. Det skal du have kæmpe ros for! Det ikke altid nemt at snakke om alt det svære der kan røre sig i ens liv.
Jeg vil begynde med at informere dig om at det du udsættes for af din far hverken er acceptabelt eller lovligt – også selvom han undskylder. Derfor kan jeg også forstå, at undskyldninger nemt kan komme til at overskygge det du udsættes for. Men jeg kan ud fra det du skriver blive bekymret, da du fortæller at det noget du oplever hver dag, og som giver dig dårlige tanker. Jeg håber du husker dig selv på at intet af det du udsættes for, er din skyld, og afspejler noget der skal arbejdes på hos din far.
Og jeg må tilføje, hvor sejt det er at du selvstændigt har overvejet at gå til din lærer og åbne op omkring den vold du udsættes for i hjemmet. Det er bestemt en god mulighed at følge den vej, da din lærer er udannet med en viden til at gå videre med dine oplevelser, så du kan sikres den bedste trivsel derhjemme. Vi har en online chatrådgivning fra man-tors. mellem 17-20, som du meget gerne må kontakte os på, hvis du skulle have brug for mere vejledning eller snak om din situation.
Jeg håber alt vel på din vej, og håber at du får snakket med nogen om det, når du føler dig klar til dette.
Kærlige Hilsner
Bryd Tavsheden