30/06/2026
Min far og jeg bliver altid uvenner over de mindste ting
Min far og jeg bliver altid uvenner over de mindste ting. Vi bliver uvenner fordi at han ikke kan se andre folks synsvinkler på ting.
På et tidspunkt kaldte han mig også en “idiot” og snotdum, fordi at jeg tog til fest.
Han er stresset og bliver tit passiv aggressiv men jeg kan mærke på mig selv at så snart at han bliver stresset så lader han det gå udover mig og kun mig, hvad skal jeg gøre?

Svar
Kære du
Tak for dit brev - det er godt at du rækker ud, når der er noget der er svært.
Du skriver at det går udover dig og kun dig, når din far bliver stresset. Det lyder hårdt at være i, også når I ofte bliver uvenner, og jeg kan godt forstå hvis det fylder hos dig.
At han har kaldt dig for "idiot" og "snotdum" er ikke okay. Selvom din far er stresset, har han stadig ansvar for, hvordan han taler til dig. Du kan ikke ændre din fars måde at reagere på, men du fortjener at blive behandlet med respekt. Det håber jeg du ved.
Jeg kommer til at tænke på om du har haft mulighed for at fortælle din far, hvordan det påvirker dig, når han taler sådan til dig? For nogle kan det også være nemmere at sætte ord på det i en besked fremfor ansigt til ansigt.
Hvis du har brug for at fortælle lidt mere om det, er du også meget velkommen til at skrive eller ringe ind til Bryd Tavshedens anonyme rådgivning mandag-torsdag kl. 17-20.
Chat: https://brydtavsheden.dk/hjaelp-til-unge-bryd-tavsheden/chatraadgivning-bryd-tavsheden/
Telefon: +45 44 45 20 90
Med venlig hilsen
Bryd Tavsheden