30/07/2026
Min stedfar blander mig ind i ting med ham og min mor
Min stedfar råber af mig og banger i ting foran mig , vis jeg prøver at snakke med min sagsbehandler så bliver han sur og han blander mig ind i ting med ham og min mor

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Det er virkelig stærkt at du skriver herind og fortæller om det, du oplever.
Det lyder som om du står i en svær situation derhjemme. Jeg kan godt forstå, hvis det er ubehageligt når din stedfar råber af dig, banker i ting foran dig og bliver sur, når du prøver at snakke med din sagsbehandler. Her er det vigtigt for mig at sige at det ikke er din skyld, at din stedfar reagerer som han gør. Du fortjener at blive behandlet ordenligt med respekt og omsorg. Du har også ret til at tale med din sagsbehandler - faktisk synes jeg, det er virkelig godt og modigt at du vil tale med din sagsbehandler.
Du skriver også, at din stedfar blander dig ind i ting mellem ham og din mor. Det er ikke et ansvar, du skal stå med. De voksnes konflikter er de voksnes ansvar. Jeg bliver også lidt nysgerrig på om din mor ved hvordan du oplever det derhjemme, og hvordan du har det, når din stedfar råber af dig? Det kan nemlig være hårdt at skulle sidde med selv, og derfor kan det det rart at få støtte og omsorg fra en voksen derhjemme. Hvis ikke det er muligt, håber jeg, at du har en anden voksen (fx din sagsbehandler), du føler dig tryg ved og som kan være der for dig.
Husk på, at du fortjener at have det godt og føle dig tryg i dit hjem.
Slutteligt vil jeg sige, at du er meget velkommen til at kontakte Bryd Tavsheden igen, hvis du har brug for at snakke mere om det du oplever derhjemme. Vi vil meget gerne hjælpe dig, og vores chat- og telefonrådgivning er åben mandag til torsdag kl. 17-20.
Mvh Bryd Tavsheden