12/02/2020
Chikane
Hej
Jeg havde en kæreste for noget tid siden. Vi slog egentlig op på grund af at vu skændtes hele tiden, jeg fandt så derefter ud af at han havde været mig utro over en længere periode, jeg gik også til psykolog et par gange efter bryder, da det tog rigtig hårdt på. Selv to år efter er han stadig ude efter mig. Der har været flere episoder med hvor han har gjort hærværk på min fars bil, grundet at min far altid har haft lidt store biler. Både før og efter han fik ny bil. Der har blandt andet været kastet æg og mel på hans bil 2-3 gange, som har givet ridser og da det tegnede på samme tid blev det til en dej der sad fast i alle riller, og der her været kastet fyrværkeri hen ved siden af bilen, som har givet brændmærker og ridser igen. Forsikringen har kun dækket dele af det. Vi har også videoovervågning, men af en eller anden grund har det ikke virker da ham og hans venner kom. Det skal siges at han er 19 år, og han har tidligere prøvet at få mig tilbage, men jeg har ikke været interesseret, da han er en person der lyver meget og fordrejer sandheder. Han har så en anden kæreste lige nu, hvor han stadigvæk har prøvet på at kontakte mig og udført de her hærværk imens. Den ene gang hvor de fyrede fyrværkeri af som iøvrigt var midt om natten, alle dette har forgået ved en 3-4 tiden om natten, og der har også været kastet æg op på min rude til mit værelse. Nå men videoovervågningen har fanger hans bil en af gangene, og det blev meldt til politiet, men de vil ikke gøre noget ved det, da man ikke kan se nummerpladen godt nok. Men da van samme nat lagde en video op på sin My story af at han fyrede fyrværkeri af i min by, er der ingen tvivl om at det har været ham, da vi ikke har en særlig stor by, og ingen andre ville fyre af så sent om natten.
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op. Jeg ses også med en fyr fortiden, som jeg har set i et halvt år og egentlig er en kæreste, han har også været underrettet med dette, men jeg vil ikke have han gør noget. Mine forældre og søskende vil heller ikke have at jeg kontakter ham pp nogen måde, da der går rygter om at han går med skab våben.. Jeg føler mig ikke rigtig tryk herhjemme, men alligevel ved jeg at han aldrig ville gøre mig noget fortræd, kun chikanere, men det er stadig ubehageligt. De har ikke været her siden slut december, så politiet kan intet gøre.
Mvh
En meget fortabt pige, der ikke ved, hvad hun skal gøre.

Svar
Kære du
Tak for dit brev. Du beskriver at dig og din ex-kæreste slog op for 2 år siden, og at han chikanere dig og din familie ved at blandt andet at lave hærværk på din fars bil. Det lyder rigtig ubehageligt og jeg kan godt forstå, at du føler dig utryg. Jeg synes også, det er rigtig sejt, at du har valgt at søge hjælp fra politiet. Du har gjort det rigtige ved at anmelde ham.
Jeg tænker, at det er rigtigt vigtigt at du ikke tager kontakt til din eks, hvis der er risiko for at han går med skarpt våben. Det vil i værste fald kunne gå ud over din sikkerhed.
Jeg kan anbefale dig at tage kontakt danskstalkingcenter.dk, som er eksperter indenfor dette område, og som man kan ringe på telefon 25 17 7374 i hverdagene.
De bedste hilsner Julie