31/03/2020
Er det et psykisk voldeligt forhold?
Psykisk vold?
Ved ikke hvor jeg skal starte, men prøver...
Har været sammen med en igennem snart 10 år, har snakket om.børn men bliver bare skudt hen.. og for 2 år siden kom jeg til skade på arbejde hvilken har resulteret i at jeg ikke kan arbejde fuldtid mere, og min hverdag er blev fuldstændig ændret (pcs)
De første 4-5 uger efter skaden gik det fint, han forstod jeg havde det skidt, og var med hos 2 læger, men efterfølgende har han været ligeglad, han vil ikke høre jeg snakker om.min skade, eller hvis jeg har mere ondt end normalt, og jeg glemmer så mange ting, men han ber mig om at jeg skal huske en masse for ham, gør jeg ikke det bliver han sur, jeg skal ordne hans regninger, mine regninger er blevet sat til side, først måtte jeg kontakte dem jeg lånte af for at få nedsat mine afdrag da jeg var gået ned i løn, og nu.må jeg undlade at betale for at overføre penge til hans konto så der er nok til hans regninger...
Sidste år valgte vi at købe et billigt hus.. 300.000 der skulle renoveres, keg skulle sørge for at han fik lån og huskøbet gik igennem og låne penge til renovation, jeg skulle.sørge for alle papiret, og dette var samtidig med jeg prøvede at komme mig og gik til.læger..
Da huskøbet så var gået igennem, valgte han at købe en bil, så der kunne ikke lånes mere , og jeg kunne/kan intet låne da jeg fik sygedagpenge.. jeg har en arbejdsskade kørende og venter på en afgørelse.. har fået lidt penge for varig mén og de fleste er så gået til ham og hans bil....
Og huset skulle vi renovere, rev næsten alt ud på underetagen, og vi fik hjælp fra min familie.. kortvarigt.. for så fik han endnu et af sine flip, nedgjorde mig, foran.min familie.. har han gjort mange gange, men var første gang foran dem... og siden har de ikke ville hjælpe til, det de gjorde var ikke.godt nok, han råbte og skreg af dem og mig.. når jeg glemmer noget, eller ikke har lavet det mad han har lyst til bliver han sur, og skal være stille hele dagen så jeg ikke vækker ham (han arbejder om natten) og sørge for hundende ikke larmer så han bliver vækket, og han bliver sur hvis min bil ikke er der når han skal på arbejde eller på weekendtur... jeg nå heller ikke få lov at hvile når jeg kommer hjem fra arbejde hvis gan tilfældigvis er vågen, han siger jeg ikke skal sove så meget og sørger for jeg ikke sover ved at larme... har spurgt om hjælp på kommunen og afspillet en 15 min lang lydfil om hvordan han snakker til mig, men blev bare sendt på krisecenter... og der kan jeg ikke komme med mine 2 hunde..
Har ingen mulighed for at låne til et indskud og komme væk, så må vente til min sag engang er afklaret..

Svar
Kære Kvinde på 38 år.
Tak for dit udførlige brev. Din beskrivelse af jeres forhold gennem 10 år, lyder som et meget usundt og uligeværdigt forhold.
Det lyder også som om han udsætter dig for massiv psykisk vold, som er det du spørger om i dit brev.
Jeg læser heldigvis ud af dit brev, at du er klar over, at det rigtige er at komme væk fra ham, og jeg kan godt forstå, at det er et svært valg, at skulle forlade dine 2 hunde for at kunne tage på krisecenter, så nedenfor har jeg givet dig nogle andre muligheder for at få hjælp.
Du falder desværre uden for vores målgruppe, som er unge mellem 13 og 27 år, så derfor kan jeg anbefale dig, at du henvender dig til enten "Dansk Røde Kors" Q-net eller til organisationen Lev Uden Vold.
Du skriver, at din kommune henviste dig til et krisecenter, en anden måde at gribe det an på er, at henvende dig til LOKK.dk, som er Landsorganisationen af Kvindekrisecentre, der har de flere rådgivnings tilbud.
Jeg håber du har overskud til at henvende dig til en af disse rådgivninger, de er godt klædt på, til at hjælpe dig videre ud af din fastlåste situation.
De bedste hilsner fra Anja