01/04/2020
Ikke fysisk længere... kun psykisk
Jeg oplevede ikke vold i barndommen,
Men jeg havde en deprimeret angst fyldt og deprimeret mor, og en manchauvinistisk får der kun kunne udtale at hun er syg i hovedet.
Min far skred da han fik nok af hende, da jeg var 12.
Hvordan kan det så ellers være at igennem mit liv og de forhold jeg har haft, har der været meget vold, både psykisk og fysisk.
Er faktisk sammen med én nu..
Han er bare ikke fysisk længere.. kun psykisk..
Men det godt nok også nedslidende..
Og i starten da det var fysisk, var det meget voldsomt.. ikke så blodigt som med min forrige.. men det været altid længe.. og det handlede mest om a holde mig nede og fanget..
Igennem årene har jeg fundet ud af at jeg er en helveds mægler.. som nok kommer fra min barndom med forældre der hadet hinanden.
Som så nu har endt i, at jeg ikke kan lade være med at undskylde folk, forklare hvorfor de gør som de gør.. og synes at det er synd for dem fordi de er jo kun selv skadet.
Men hvor ville jeg ønske at jeg ikke gjorde så meget.. så jeg kunne komme væk fra de slags mænd.. men det er jo svært.. Vi har alle fejl.. og man er jo heller ikke selv så nem at leve med.. men hvor er jeg dog endt med at være ret så alene indeni.. Min prins på den hvide hest kom aldrig som lovet i eventyrene som barn..
Jeg har altid troet på kæræigheden, som ung kunne jeg ikke helt forstå at man kunne skade nogle man elsker.. men er du gal hvor har årene lært mig noget andet.
Jeg var den lille pige der drømte om den store kærlighed som lille..
Men er et helt andet sted som voksen.. tror ikke rigtigt på så meget godt i mennesker.. Det er sku mest hvad de i sidste ende vinder ved det selv.. lige meget hvor god en handling de gør.
Er det min overhovedet muligt at finde noget ordentligt. Og få lidt af den lille pige tilbage.
Knus

Svar
Kære kvinde på 31 år
Tusind tak for dit brev.
Det lyder som om at du har oplevet mange ubehagelige ting både i barndommen og i dine forhold, hvor du skriver du har været udsat for både fysisk og psykisk vold. Det kan jo medfører mange trauma og tænker at du måske har brug for at få bearbejdet dine oplevelser.
Jeg kan råde dig til at gå til egen læge og fortælle om din situation, så kan du blive henvist til en psykolog der kan hjælpe dig med at få lettet disse tunge tanker og følelser.
Du beskriver at din nuværende partner har udsat dig for fysisk vold og at han nu udsætter dig for psykisk vold og at han prøver at holde dig nede og fanget. Det kan jeg godt forstå du synes er nedslidende og det er desuden meget usundt for dig at være i.
Jeg kan råde dig til at ringe til politiet (114) eller (112) i situationer hvor du har akut behov for det og ellers kan du søge hjælp på LOKK's hotline på telefonen 1888. Her kan man ringe ind hvis man oplever vold i nære relationer. De kan henvise til krisecenter eller et andet hjælpe tilbud.
Jeg håber alt det bedste for dig og du må passe rigtig godt på dig selv.
Bedste hilsner
Julie