11/06/2020
Min veninde er i et usundt forhold
Min veninde og jeg har en fællesveninde, som er i et meget usundt forhold. Jeg har godt tænkt over, at det var slemt, men først da jeg faldt over tegn på psykisk vold på nettet, gik det op for mig, at det hun bliver udsat for, svarer til det. Hun er meget svær at tale med det om, da hun nok godt selv kan mærke, at noget ikke er helt optimalt, men måske har svært ved at indse det - og lidt flov over at skulle åbne op om, hvor besværlig han egentlig er. Hun har isoleret sig selv meget, efter hun kom i forholdet, hvorfor det er endnu sværere at snakke med hende. Det er hendes første kæreste, og selvom hun har lyst til at gå fra ham, har hun meget svært ved reelt at gøre det, nok pga der er så meget kærlighed også. Jeg er som regel en meget åben person og er ikke bange for at sige, at det hun er i, ikke er okay. Men både hende som er udsat for det, og min anden veninde (som har et langt tættere forhold til hende, end jeg) er lidt mere bange for at sige deres mening, og er nok ikke så åbne (pakker tingene lidt ind), hvorfor jeg er bange for, at hvis jeg begynder at råbe op om, at hun fortjener bedre og at det han gør er helt forkert osv, at det nok har mere den modsatte effekt, end den jeg ønsker - at hun måske ser det som et angreb eller lign. Men jeg kunne godt, til et hvis punkt, være meget bekymret for, hvordan han udvikler sig i forholdet og tilnærmelsesvis blive bekymret for, om det går over i noget mere fysisk, på længere sigt. Han er mødt op til private arrangementer ud i det blå - og meget sur, fordi hun ikke har svaret i 30 minutter, hvor jeg faktisk har været bange for ham. Så mit spørgsmål til jer er, skal man bare fortsat være støttende overfor hende, vise man er der? eller skal man gøre noget andet? for jeg ønsker jo ikke, at det skal udvikle sig til noget slemmere, og har derfor virkelig lyst til at få hende til at indse, at hun skal gå fra ham. Men på den anden side, kan man jo ikke få hende til at gå fra en, hvis hun ikke selv vil? hvad er jeres bedste råd, til at takle dette? pft.

Svar
Kære veninde
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver her ind om din bekymring. Ud fra det du beskriver, lyder det som om din veninde er i et usundt forhold.
Det kan være svært som veninde at vide hvornår man skal sige noget og hvornår man skal lade være. Men det lyder som om, at du og den anden veninde er sikker på, ud fra det I har oplevet, at jeres fælles veninde er i et psykisk voldeligt forhold.
Måske dig og den anden veninde skulle prøve at sætte jeg ned sammen og tage snakke med jeres veninde hvor I stille og rolig forklarer hende, hvad I oplever og hvorfor I er bekymret for hende og det forhold hun er i. I kunne eventuelt også skrive det i et brev, hvis du tror, at jeres fælles veninde nemmere kan forholde sig til jeres bekymringer igennem skrift.
Det er ikke sikkert, at jeres veninde vil høre på det i første omgang, for som du selv skriver, kan hun være svær at tale med, når det drejer sig om hendes forhold. Derfor er det også vigtig at fortælle hende, at I er der for hende, hvis hun får brug for jeres støtte i fremtiden.
Du kan også råde hende til at ringe herind og få en snak med en af vores rådgivere. Hun kan ringe alle hverdage på tlf. 20670506, hvor de kan hjælpe jeres veninde med at sætte ord på det forhold hun er i. Er dette for overvældende for jeres veninde, er hun også velkommen til at skrive til vores chat, som er åben alle hverdage kl. 16-21.
Med venlig hilsen
Marianne