06/12/2020
Vores forhold var meget intenst og turbulent
Det er halvt år siden, min ekskæreste og jeg slog op. Vores forhold var meget intenst og turbulent. Han var meget emotionel manipulativ, og alt var min skyld, aldrig hans. Han forlangte, vi skulle ringes over telefon flere timer om dagen (selv når jeg var i bad). Hvis jeg sagde fra, ville han blive meget sur. Han ville blive sur, hvis jeg var sammen med venner eller familie uden ham, hvis jeg dyrkede fritidsinteresser, som indebar andre drenge osv. Jeg tog kontakt til hans ekskæreste (pigen før mig) efter vi slog op. Hun fortalte mig, hun var sammen med ham i et år, hvor han behandlede hende på samme måde, og han var også fysisk voldelig mod hende. Han havde også tendenser til at være fysisk mod mig, men ofte i situationer, hvor jeg tænkte "var han fysisk mod mig eller ej". Men han havde også meget søde sider. Han skrev mig digte hver dag og hentede mig fra min flixbus med guitar og sang. Enten var vi "helt oppe" i den syvende himmel, eller også var vi "helt nede" og skændtes. Det skiftede hurtigt. Jeg ved godt, det ikke er et sundt forhold. Men her står jeg. Halvt år senere og savner ham stadig inderligt. Jeg tænker på ham hver dag. Vi har ingen kontakt mere, da vi har blokeret hinanden (vores forhold endte dårligt med skænderi og klamme ord kastet mod hinanden). Jeg har lyst til ham igen. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar
Tak for dit brev og din oprigtighed over for dig selv. Du beskriver så præcist de ambivalente følelser et usundt forhold, som det du har været i, ofte efterlader en tilbage med.
Det er et halvt år siden, at jeres forhold endte, alligevel savner du ham dagligt. Trods den rationelle viden om, at det ikke var et sundt forhold, den indsigt du har fået i hans forhold før jeres, hvor der også var fysisk vold i kombination med savnet efter det i jeres forhold, der var så fint - digte, guitar & sang ved bussen. Alle holder vi af at føle os i den syvende himmel, og det er netop det, som gør det så svært at slippe drømmen.
Det er vigtigt, at du holder fast i den måde han begrænsede dig på i forhold til familie og venner, afholdt dig fra at dyrke dine fritidsinteresser, hvis det indebar andre drenge og krævede at I talte i telefon flere timer dagligt. For alt det er tegn på et usundt forhold. Og fysisk vold er ikke kun blå mærker, det er også skubben, fastholden, rusken, niven, spytten o.lign.
Det vigtige for dig nu er - som jeg læser dit brev - at du holder fast i bruddet. Måske det ville være godt for dig, med noget hjælp til at fastholde beslutningen? Du kan fx skrive til vores chat alle hverdage i tidsrummet 17-20, hvor der sidder rådgivere klar til at chatte med dig, om det du har oplevet - og man må gerne skrive flere gange.
Det er også muligt at tale med den samme rådgiver 3-5 gange. Det giver mulighed for at afprøve råd, have en medvandre og et vidne, som støtter og hjælper dig på vej i din frigørelse fra din ekskæreste. Du finder begge tilbud inde på vores hjemmeside.
Sidst men ikke mindst, så vil jeg råde dig til at fortælle dine nærmeste venner og familie om, hvad du har oplevet, så de kan støtte dig også. Det kan være svært, da man helst ikke vil gøre sine nærmeste ked af det, hvilket de kan blive, når de hører om sådan noget, som du har oplevet. Det kan også være de bliver forskrækket eller vrede, hvilket heller ikke føles rart - vreden er forbeholdt dig. Derfor kan det være godt, hvis du vælger at fortælle dine nærmeste om dit usunde forhold, at du samtidig siger, at du til start bare har brug for, at de lytter og er der for dig og hjælper med at fylde tomrummet med varme og kærlighed.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og vil benytte dig af enten muligheden for samtaler med samme rådgiver eller at skrive til chatten.
Mange hilsner
Isabella