09/12/2020
Seksuelle overgreb
Hej jeg er en pige på 17 år...
jeg har været udsat for seksuelle overgreb 3 gange.
første gang var i en bus på vej på en skiferie, jeg sad bagerest med mine "venner" og en af dem var en dreng jeg ikke rigtigt havde snakket med for at sige det rigtigt faktisk aldrig havde snakket med. Vi skulle køre hele natten så vi skulle jo også sove. jeg gik på en særlig efterskole hvilket gjorde at piger og drenge ikke måtte sove eller sidde sammen i bussen. det var også fint for mig. Men min veninde ville gerne sidde sammen med hendes nuværende kæreste hvilket så gjorde jeg var nødt til at sidde med den dreng jeg aldrig havde talt med. Jeg havde det ikke sådan mega rart med det.
han træk mig hen til sig og holdte mig fast. jeg sad mellem benene på ham, han begyndte at tage mig på brysterne, han tog hårdere og hårdere fat og tog dem også under trøjen... han kørte dem længere og længere ned og tog mig på røven, han kørte dem op ad og begyndte at røre mig på mine nedre dele....det hele forgik i flere timer og jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre, jeg var super bange for at skulle køre hjem igen... jeg havde nemlig ikke turde snakke med en voksen omkring det... da vi så skulle hjem fra skituren igen gjorde han det hele igen i længere tid og hårdere... jeg brød grædende sammen på mit værelse da jeg var alene, det hele var svært og føltes uvirkeligt. Min mor hørte på telefonen jeg var ked af det og tvang mig til at snakke med de voksne. men det ville jeg ønske jeg aldrig havde gjordt. de voksne på min særlige efterskole beskyldte mig for det, de sagde han er bare en dreng, du har givet nogle forkerte signaler.... de voksne begyndte at holde øje med mig og sagde "ej det skal du ikke" hvis jeg krammede en af mine drengevenner godnat... det var så svært at være i.. jeg var bange for den dreng der havde gjordt det, jeg var bange for han kunne finde på det igen... han havde jo ikke fået nogen konsekvens.
det tog rigtigt hårdt på mig og det var der jeg begyndte på selvskade første gang.
2 gang det skete var ikke lang tid efter.
det var en dreng jeg havde flirtet lidt med frem og tilbage i håb om at blive kærester med ham. Så en dag var vi hjemme ved ham i en weekedn.
han låser døren ind til han værelse. han tager mit tøj af.. begynder at stikke to fingre op i mig. det var jo rart i starten og jeg tænkte ikke over det som sådan... men jeg havde ikke givet ham lov. han blev ved og ved og ved. det blev nat, han gjorde det hårdere og hårdere. fik mig til at ligge på maven med røven i vejeret men han proppede sine fingere hårdt op i mig. jeg sagde jeg skulle tisse for at få en pause. jeg sad og græd og mine nedre dele gjorde så ondt de brændte helt. jeg gik derind igen og han var ikke færdig. han begyndte igen. jeg fik mod til mig og sagde NEJ! og STOP! men han lyttede ikke. Han holdte mig nede og spredte mine ben, jeg kiggede væk og lukkede øjnene. han begyndte at tage sit hoved derned for at slikke. Det er den episode der kommer i mit hoved hele tiden. jeg sagde det ikke til nogen, da det var gået så galt sidste gang. der gik flere måneder og jeg gik med det selv. jeg fik selvmordstanker og gjorde mere selvskade. jeg fik endelig sagt det til mine forældre...
den 3 gang var ikke for lang tid siden. jeg har fået en kæreste og elsker ham af hele mit hjerte. men den 3 dreng var en jeg mødte da jeg gik på det særlige gymnasium, jeg tog hjem til ham en aften fordi jeg var frustret og ked af det.
vi så en film og jeg fald halvt i søvn på han skuldre. han vækkede mig og begyndte at røre mig. han åbnede min busker og stak to fingre op. han kom tættere på mig imens hans fingere var oppe i mig, han begyndte at kysse mig, jeg prøvede at trække mig væk. Jeg droppede ud af det særlige gymnasium kort efter det.
det hele er sket inden for 1 år.
det sværeste har været at have det hele alene. jeg føler mine forældre skubber det væk og ikke vil tale om det. de har bare glemt det. jeg var stoppet med selvskade med er begyndt igen. det giver den samme føelse som det gør at tage snus eller ryge.
jeg var afhæning af at ryge i en periode. mine veninder støttede mig ikke.
jeg overhørte en samtale nogle af dem havde hvor de sagde "jeg støtter altså dreng 2"
det hele er så svært at forholde mig til og ved snart ikke om jeg kan mere. alle virker så ligeglade og måske er det også bare mig der er åndsvag. måske er det bare min skyld. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere.
jeg føler mig hjælpeløs. jeg føler mig alene

Svar
Kære pige på 17.
Hvor er det dog nogle voldsomme oplevelser du har været udsat for. Det er jeg enormt ked af på dine vegne.
Alligevel kan jeg ikke lade vær med at tænke på, hvor meget styrke du udviser, ved at fortælle højt om det. Både når du skriver herind og når du har fortalt din mor og de voksne på de skoler du har gået på. Det skal du vide, er så vigtigt og stærkt af dig! Det første skridt mod hjælp, er at få sagt det højt.
Jeg har valgt at ændre dine beskrivelser af skolen en smule, så ingen ved eller kan se hvem du er.
Du beskriver i flere omgange, hvordan at dine grænser er blevet overskredet seksuelt. Hvordan forskellige drenge har rørt ved dig, på en enorm ubehagelig og grænseoverskridende måde, selvom du ikke har givet tilladelse til det. Og endda har sagt stop og prøvet at få den ene til at stoppe, bl.a. ved at sige du skulle tisse.
Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at de ting du har været udsat for er fuldstændig uacceptabelt. Det er slet ikke okay. Og det er meget ulovligt. Du har ret til at føle dig sikker og tryg, og ingen må røre ved din krop på sådan en ubehagelig måde, medmindre du giver dem lov.
Jeg synes derfor du skal overveje at melde det til politiet. Der er nogle drenge her, der har en meget forkert forståelse af, hvordan man kan tillade sig at opføre sig overfor piger. Og det er vigtigt at de bliver stoppet og får hjælp til at ændre deres syn på hvad er okay - og hvad er slet ikke okay!
Måske er du ikke helt klar eller har ikke lyst til at melde det til politiet. Jeg læser dig også skrive, at det er nogle drenge som du på et tidspunkt har haft romantiske følelser for. Du skal vide, at det ikke er unormalt at romantiske forhold kan udvikle sig til voldelige forhold. Og der er intet normalt galt med dig eller unormalt ved at blive glad for en dreng. Volden er porblemet!
Du beskriver til sidst, at du tror det måske er din skyld. At du ikke ved hvad du skal gøre længere og at du føler dig hjælpeløs. Du har tidligere fortalt det til dine forældre og andre voksne men ingen vil hjælpe.
Jeg ved ikke hvorfor dine forældre eller andre voksne ikke har hjulpet, måske har de ikke helt vidst hvordan.
Jeg tænker derfor, at du har brug for nogen, som kan hjælpe dig til at få et overblik over hvad du har mest brug for og hvordan du kommer bedst videre. Nogen som kun fokuserer på din historie, dine ønsker, tanker, bekymringer og muligheder.
I Bryd Tavsheden gør vi lige præcis det i vores samtaleforløb. Du får en rådgiver som har op til 10 samtaler med dig og hjælper dig videre. Hjælpen handler om dig og de ting du har brug for. Der er ingen der tvinger dig til noget. Og det er ganske gratis. Forløbet handler om at rådgive dig til at træffe dine beslutninger.
Hvis du ønsker dette skal du ringe til tlf. 20 67 05 06.
Du kan også skrive til vores chat og blive henvist gennem der.
Jeg håber, at du vil søge hjælp. Jeg har snakket med en masse unge som dig, der har været udsat for nogle voldsomme ting, som har fået hjælp.
Til sidst vil jeg bare sige til dig, at der ikke er noget galt med dig. Det er volden der er problemet. Du må ikke give dig selv skylden for de her ting.
De bedste hilnser,
Anders, Bryd Tavsheden