10/12/2020
Giftigt forhold
Kære brevkasse
Jeg har efterhånden været sammen med min kæreste i 5 år. Vi har altid været ret gode sammen og rejst en del sammen, men hurtigt fandt jeg ud af, at der foregik noget bag min ryg. For at gøre en lang historie kort, så har min kæreste skrevet med mange forskellige piger, og det har aldrig været på venneplan. Hver gang har jeg fået at vide, at han skammer sig, han vil ikke miste mig, det har været et spil, han har ingen følelser for dem osv. På et tidspunkt krævede jeg, at han fik hjælp, fordi han psykologisk kørte et spil, hvor han fik bekræftigelse af alle pigerne, og en følelse af, at han kunne gøre med dem, hvad han ville. Min tillid er helt væk, og det er som om, at han ikke forstår det. Han forstår ikke konsekvensen af hans handlinger og hvilke spor, det har sat i mig. Jeg får at vide, at jeg er kontrollerende, jeg ikke interesserer mig for ham, og at jeg er forfærdelig at leve med. Disse ting får jeg altid at vide, når vi er uvenner, men når vi så ikke er uvenner, så er jeg det dejligste, og han kan ikke leve uden mig. Vores skænderier ender ofte ud i, at han bliver meget agressiv, og det ender som regel ud i, at han kaster med ting, smadrer ting eller taler virkelig nedladende til mig. Ordene sætter sig i mig, og hver gang vi har skulle forsone os, så har han fortrudt, han har ikke ment de ord, han har sagt, og han er så ked af det. Jeg gør vitterligt alt for ham. Jeg hjælper ham med alting, jeg støtter ham i alting, men jeg føler ikke, at det er helt gengældt. Jeg er sågar lige flyttet med ham til en helt anden landsdel, væk fra alt jeg kender, fordi jeg vil give ham hans ønske om at komme tættere på sin familie. Jeg kan ikke finde ud af, om det her forhold egentlig er giftigt, og jeg bare ikke kan give slip og komme ud af det. Jeg ender altid med at tilgive ham, fordi jeg også altid tænker tilbage på vores dejlige rejser, hvor gode vi er til netop at rejse sammen, og hvor gode vi egentlig er, når vi har det godt.. Han sårer mig ufattelig meget, og jeg føler aldrig nogensinde, at han vil sætte hans vrede til side for at trøste mig. Jeg får altid at vide, at jeg selv får ham ud i det felt, hvor han går helt amok. En enkelt gang har han taget fat og skubbet mig op i en væg. Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal stille op, for jeg tør ikke give slip. Jeg føler, at det er det her, jeg fortjener. Jeg ikke kan finde bedre, så det er virkelig en svær situation at stå i.

Svar
Kære pige på 23.
Hvor er det godt du skriver!
Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svær situation du står i. Derfor er rigtigt stærkt af dig, at du vælger at sige det højt, det vil jeg gerne rose dig for!
Du fortæller, at du har været sammen med din kæreste i 5 år, men har fundet ud af, at han skriver med andre piger bag din ryg. Og ikke på en "venne-måde".
Du fortæller videre, at når han bliver konfronteret med dette, begynder der et spil, hvor han fokuserer på, at han ikke vil miste dig, han skammer sig osv. Når i skændes, fortæller han dig at du er kontrollerende og at det egentlig er din skyld, at han bliver så vred. Og at du er helt forfærdelig at leve med.
Jeg bliver i tvivl om du ved, at når du beskriver det sådan, så er det psykisk vold. Nu skal jeg fortælle dig hvorfor:
Det er ydmygende og nedgørende at få at vide, at man er forfærdelig at lave med.
Også er der er noget han gør vi kalder for følelsesmæssig manipulation. At man anvender de følelser, som man ved, manipulerer en anden til at føle, gøre eller tænke noget specielt.
I det her tilfælde, så siger han at du er det dejligste, fordi så ved han, at du ikke går fra ham. Og at hans handlinger ikke får konsekvenser, fordi han har prøvet det før, og der fik det ikke konsekvenser.
Jeg ser dig også beskrive flere gange, at du ved at det ikke er okay og at du har prøvet at få ham til at stoppe.
Du fortæller også, at du på et tidspunkt krævede at han fik psykologisk hjælp. Men du skriver ikke om han har fået det og om du har holdt fast i det.
Min fornemmelse er, at det har han ikke eller det i så fald ikke har hjulpet. Jeg vil gerne anerkende dig for at stå op for dig selv. Det fortæller mig, at du gerne vil passe på dig selv og at det betyder noget for dig, at du ikke har det godt.
Det er vigtigt, at du fortæller ham, at det altså ikke er okay det der foregår. Og det er vigtigt at du holder fast i det!
Du fortæller også at volden udvikler sig når i skændes. Han kaster med ting, bliver aggressiv og har smidt dig op ad en væk. Du bliver dermed også udsat for fysisk og materiel vold, foruden den psykiske
Men i forsoningen fortryder han det hele og siger han er ked af det. Også kommer den følelsesmæssige manipulation igen.
Men hvis han virkelig var ked af det, ville han så ikke gøre mere, for at få stoppet den?
På nuværende tidspunkt kunne man godt få lyst til at fortælle dig, at du bare skulle gå fra ham. Der er ingen tvivl om, at jeres forhold er blevet usundt og at du bliver udsat for fysisk, psykisk og materiel vold.''
Du fortjener ikke det her. Det gør ingen, lad mig starte med at slå det fast. Hans opførsel er fuldstændig uacceptabel.
Men jeg hører dig også fortælle om jeres rejser. Hvordan han også giver dig en følelse af at være noget værd og at du måske ikke kan få bedre. Det fortæller mig, at jeres forhold giver dig noget, som du har meget svært ved at give slip på.
Mange der bliver udsat for psykisk vold, beskriver at være fanget i et dobbelt forhold. Halvdelen af tiden er det rigtigt dejligt, trygt og bekræftende - halvdelen af tiden er det et helvede, med nedgørelse, frygt og usikkerhed.
Spørgsmålet er, hvad der vigtigst for dig lige nu?
Uanset om du vælger at blive sammen med din kæreste eller ej, så er det vigtigt at volden bliver stoppet. Fordi det påvirker ens måde at tænke om sig selv på.
Jeg tænker, at du har brug for hjælp til at finde ud af, hvorfor du har svært ved at give slip på forholdet eller sætte krav om at blive behandlet ordentligt. Sagt på en anden måde, at du kan få noget hjælp til at få dit selvværd tilbage!
I Bryd Tavsheden har vi et samtaleforløb, hvor vi netop arbejder med selvværdet. Her ville du kunne få hjælp til at få styrket dit selvværd og rådgivning til hvordan du skal håndtere din situation. Det er gratis og du kan få op til 10 samtaler med en rådgiver, som kun fokuserer på dig og din fortælling. Denne rådgiver har mange års erfaring med at hjælpe unge som dig, som er i et voldeligt forhold. Hvis du ønsker dette, kan du ringe på tlf. 20 67 05 06 i dagtimerne fra kl. 09-15.
Du kan også skrive til vores chat, fortælle din historie og få hjælp der.
Jeg ser enorm mange styrker i dig, i den måde du skriver på. Du fremstår som både intelligent, velovervejet og ikke mindst loyal overfor din kæreste. Jeg håber inderligt at du vil søge hjælp, så du også kan få samme billede af dig selv, som det jeg ser.
De bedste hilsner,
Ander Bryd Tavsheden
Jeg ser