11/12/2020
Flashbacks fra da min eks slog mig
Så jeg har været i et forhold med en pige, hvor hende og jeg næsten var sammen i 3 år. Der var mange ting galt med forholdet som har haft en større virkning på mig som person (Og sikkert også på hende) men det værste har været de 3 gange hun har slået mig. Det er jo selvfølgelig "kun" 3 gange, men det er altså også bare 4 gange for meget. Nu er hende og jeg ikke sammen længere og jeg er sammen med en ny pige. Hende og jeg har snakket sammen i små 9 mdr og været kærester i 2.
Nu kommer det jeg vil spørge om, det sker sjældent, men når hun kommer til at gøre noget som gør ondt ved mig, som fx. at sparke til mig når jeg kilder hende, eller at hendes hånd smutter og rammer mig, så får jeg med det samme flashbacks til dengang min eks kæreste slog mig. Jeg synes ikke det er fair over for min kæreste nu at jeg skal have det så skidt over noget som jo ikke var med vilje. Hun ved godt at min eks slog mig, men hun ved ikke at jeg får det sådan når det sker, og hver gang det er sket og hun siger undskyld (for det gør hun nemlig med det samme efter) så svare jeg med det samme at det er okay, for det synes jeg jo det er. Ved godt denne besked kan være lidt forvirrende og mangle en rød tråd, men vil bare hører et mere voksent menneske der er vandt til denne her slags samtaler til det.

Svar
Kære unge mand,
Tak for dit brev, hvori du så modigt og fyldestgørende beskriver din situation, nogle af dine oplevelser og dine tanker. Og jeg vil starte med at sige, at det er helt normalt, at du oplever dét du gør. Du har haft nogle erfaringer med din eks, som din krop husker, og det vil derfor sætte gang i en masse ting, bl.a. flashbacks, når din nuværende kæreste, rammer dig fysisk. Det betyder at vi ind imellem genoplever situationer, og det vil derved komme til at fylde meget. Det sætter gang i en tanker og følelser. Og det kan blandt andet skabe forvirring, fordi det kan være svært at vide hvad man skal gøre i en situation, hvor man måske kun har dårlige, altså uhensigtsmæssige erfaringer, at trække på. Forvirring kan skabe stress i kroppen, hvis det er vedvarende, og det påvirker således vores humør.
Du skriver, at din kæreste godt ved, at din eks slog dig, men at hun ikke ved hvordan du får det i situationen, og her bliver jeg nysgerrig på, hvad tilbageholder dig fra at fortælle hende om det? Det er super flot at du har valgt at fortælle hende det, og at du skriver ind til os. Det fortæller mig, at du er klar, og i stand til, at modtage den hjælp, du har brug for, for at hjælpe dig selv videre i denne situation. Det kræver at du lære dig selv lidt bedre at kende. Jeg tænker, at hvis du ikke allerede har fået det, kan det være en god idé at få noget hjælp til, at lære mere om grænsesætning. Når vi er blevet krænket gennem længere tid, kan det være svært at vide hvor ens egne og andre grænsers går.
Du har flere muligheder, og tænker det vil være godt for dig, at få snakket om det her til at begynde med. Du skriver i starten, at der var mange ting galt i dit gamle forhold, som har påvirket dig som person, og jeg er nysgerrig på, om du nogensinde har fået hjælp til det? Blandt andet til at få genopbygget dine selvfølelser, som naturligt vil dykke i længevarende perioder med vold.
Det er på mange måder traumatiserende for kroppen, at være i et voldeligt forhold i længere tid, da det påvirker vores systemer i kroppen. Vi bliver oftere og i længere tid ad gangen hyperårvågne , altså er mere på vagt, og det skaber stress og angst i kroppen, som hvis vi ikke får hjælp, kan udløse ubehagelige tilstande. Det fører til, at vi ændrer den måde vi er på, og den måde vi tænker på både om os selv og andre. Vi kommer til at tilpasse os ting, særligt omkring andre mennesker vi lukker ind i vores liv, og vi kommer til at have en masse ubehagelige tanker, som vi kan lære at håndtere, hvis vi får hjælp.
Du er velkommen til at skrive ind til chatten, eller ringe til os på mandag. Chatten er åben ml. 17-20 og tlf. man-tors ml. 9-15. Vi vil gerne hjælpe dig et skridt videre, og det vigtigste skridt har du allerede taget, ved at skrive herind. Det lyder som om, at du allerede har udviklet en masse gode evner, som du kan drage stor fordel af. Vi når alle sammen ind imellem nogle begrænsninger i vores liv, særligt når vi har haft vold inde på livet enten psykisk eller fysisk, og her er det allervigtigste, at vi kan bede andre om hjælp, og det kan du.
De bedste hilsner,
Nita