21/12/2020
Jeg vil så gerne ud af det her forhold
Jeg står i den situation at jeg bor med min meget voldelige kæreste. Han er meget jaloux og kontrollerende og hvis jeg ikke makker ret får jeg det ene slag efter det andet. Jeg må ikke have venner, jeg må ikke gå alene andre steder hen end til købmanden og i skole og hvis jeg går på toilettet står han ofte udenfor og venter til jeg er færdig. Jeg føler mig virkelig fanget fordi jeg ikke må noget men hvis jeg brokker mig bliver han voldelig. Han har både skubbet mig ned af vores trappe og smadret mit hovede ind i bordkanten fordi ''min opførsel'' åbenbart ikke passede ham. Jeg vil så gerne ud af det her forhold, for jeg kan mærke at det kører mig psykisk ned, men jeg føler ærlig talt efterhånden at jeg ikke kommer ud af det med livet i behold. Jeg har prøvet at droppe ham før men så bliver han voldelig igen og når han endelig ikke er hjemme, er det i sådan 5-10 minutter hvor jeg på ingen måde kan nå at pakke mine ting og gå. Og jeg kan hellere ikke rigtigt få nogen til at komme og hjælpe mig med at komme væk, for jeg flyttede til den anden ende af landet for ham, så jeg har ikke nogen i nærheden og derfor ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere, men jeg vil virkelig bare gerne have både mit liv og min livslyst tilbage..

Svar
Kære du
Sikke en skræmmende historie du har - jeg må sige, at jeg synes, det står meget klart at du uden tvivl skal komme ud af det her forhold, som du også skriver at du gerne vil. Ingen kan leve i den utryghed og vold, som du beskriver, så jeg er meget glad for at du har kontaktet os. Du er ikke alene med denne type historie, og vi er flere, som meget gerne vil hjælpe dig ud af det! Din beskrivelse af ikke at have dit eget liv eller din livslyst på nuværende tidspunkt rammer mig, og der er ingen tvivl om at du fortjener et bedre liv end med en mand, som ikke behandler dig som han bør!
Jeg forstår det således, at du føler dig meget overvåget, og at han konstant har tjek på hvad du laver og hvor du er. Er der noget tidspunkt hvor han ikke er hjemme? Går han på arbejde, ses han med kammerater, henter han take-away? I så fald gælder det om at være klar - enten at du kan tage direkte afsted til et krisecenter, eller at du kan få ringet til et (en liste over krisecentre findes her: https://levudenvold.dk/for-fagfolk/krisecentre-og-andre-raadgivningstilbud/kvindekrisecentre/) eller til Lev Uden Volds døgnåbne hotline 1888. Det kan være du kan foretage opkaldet, mens du er i skole?
Det er vigtigt at du kommer i sikkerhed, og det er du på et krisecenter, hvor han ikke kan finde dig! På et krisecenter kan de hjælpe med mange aspekter; sikkerhed, bolig, socialrådgivning, juridisk bistand, etc.
Hvis du føler dig utryg i at tage afsted på egen hånd, kan det være du skal kontakte politiet først, forklare dem situationen og bede dem hjælpe dig til et krisecenter.
Der er ingen tvivl om, at måden din kæreste behandler dig på er forkert, uacceptabel og ulovlig. Du virker også afklaret med gerne at ville forlade ham, men jeg kan godt forstå, hvor bange det gør dig at skulle gøre det i virkeligheden - der foreligger som regel mange trusler fra den voldelige partner. Derfor er det jeg foreslår et sikkert sted som et krisecenter eller politiet. Hvis det virker som et for stort skridt lige nu, kan det være du kan starte med at kontakte en lærer på din uddannelsesinstitution og bede om hjælp til at kontakte kommunen eller politiet? Eller ringe hjem til dine forældre?
Jeg ønsker dig alt det bedste, og hvis det skulle blive muligt for dig at konkakte os på tlf. i dagtimerne eller på chatten i aftentimerne, sidder vi klar til at rådgive og støtte dig yderligere!
Mange kærlige hilsner
Emilie, Bryd Tavsheden