27/12/2020
Kæreste udsat for psykisk vold.
Hej,
Min kæreste har problemer med at hun er udsat for psykisk vold af sin mor og far. når hun er hos hendes far så bliver han rigtig sur på hende, råber af hende og isolerer hende når hun bliver ked af det eller brydersammen pga stress osv. Hun har haft skåret i sig selv med kniv før i tiden men nu bruger hun bare sine negle og blyanter og kan godt finde på at bide i sig selv. Så vores spørgsmål er primært om det er lovligt at hun løber væk hjemme fra for at bo sammen med mig og min familie da hun kun er 16.

Svar
Kære dreng på 17 år.
Tak for dit brev, det er flot at du skriver og tager hånd om din kæreste og de problemer, som hun har med sine forældre. Det lyder ikke rart hvad der sker når hun er hos sin far. Og at skære i sig selv er ret alvorligt og kan skade hende meget.
Måske du kunne tale med hende om at hun kunne kontakte os ? Enten via brevkassen, eller chatten eller ringe til os. Så kan hun tale med os og vi kan hjælpe hende lidt bedre.
En anden mulighed er at måske kan dine forældre tale med hende og måske også tale med hendes forældre.
Hvis hendes forældre giver hende lov til det, kan hun godt bo hos jer, men at løbe væk hjemmefra er no ikke nogen god ide. Så længe man er under 18 år bestemmer ens forældre jo i forhold til hvor man bor.
De bedste tanker til jer.
Mange hilsner
Herdis