11/11/2021
Alle i min klasse hakke rpå mig
Hej brevkasse.
Jeg kan seriøst ikke klare det her længere. Alle i min klasse hakker ned på mig, og det er konstant. Fra klokken 07.50-14.50 hver dag. Selv de 3 som jeg før kaldte mine bedste venner har vendt mig ryggen, og vil ikke tale til mig. Jeg har i snart 5 år prøvet at ignorer det, men jeg kan ikke mere. Mine forældre hved det ikke, mine lærere hved det ikke, ingen gør. Ingen vil tale til mig, med mindre at de beslutter sig for at de har lyst til at hakke ned på mig. Det er hver dag. Jeg har ingen anden skole at skifte til, for hvor skulle jeg tage hen? Nej. Jeg kan ikke mere. Jeg vågner op hver dag til min alarm og tænker: Fuck. Endnu en dag, endnu flere ting. Mine forældre opdager ikke noget, for de har for travlt med min søster. Og hvis jeg så siger til dem én gang til: “Jeg vil flytte skole”, bliver det så taget seriøst? Nej. For det er bare pigedrama. Og det værste er: At ingen opdager noget. Ingen ligger mærke til at min opførsel har ændret sig. For det er jo bare noget der sker med alderen. Ingen opdager det falske smil som jeg gemmer mig bag hver dag. Ingen.
Undskyld for at jeg valgte dig til at få alt det her smidt i hovedet. Men jeg havde brug for at sige det til nogen. Bare ikk sig det videre. Til nogen. Tak

Svar
Kære Pige på 11.
Hvor er jeg dog ked af dine oplevelser i skolen. Det skal du selvfølgelig have noget hjælp med. Jeg kan forstå på dig, at du går helt alene med de her oplevelser, om at blive hakket på. Ingen opdager det grundet dit "falske smil".
Det er rigtigt vigtigt, at der er nogen voksne der får det her at vide. Du har ret til at gå i skolen, hvor du kan føle dig tryg og sikker - og det er de voksnes ansvar, at sørge for det. Men hvordan kan de det, hvis de ikke ved det?
Der er mange måder at fortælle det på. Du kan sende en sms til dine lærere, bede om at snakke med dem efter skole eller skrive et brev, som de kan læse. Men hold fast i, at det er vigtigt at sige højt. Fordi det er vigtigt, for dig, at du får det bedre i din klasse!
Herinde der arbejder vi med børne-og kærestevold. Så er vi ikke eksperter i mobning og mistrivsel i klassen.
Men det er de til gengæld på børnetelefonen. Jeg er sikker på at du har hørt om dem. Jeg vil anbefale dig, at en dag hvor du har tid, så kan du skrive/ringe til dem. Så er jeg sikker på, at de kan hjælpe dig videre.
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden