13/11/2021
Et liv med problemer.
Da jeg var 8 startede min far med at drikke efter jeg mistede min mor. Min far fandt kærester efterfølgende som alle gjorde psykisk vold på mig. Min far var fuld det meste af tiden og gjorde også psykisk såvel som fysisk vold på mig. Jeg startede med at selvskade for at opleve noget smerter der ikke var den som min far og hans eks kærester gav mig. I skolen blev jeg mobbet våde psykisk og fysisk. Jeg startede på at drikke meget da det var måde at slippe af med virkeligheden. Da jeg var 16 fandt min far hans nuværende kæreste. Hun var god ved mig og det var han også. Så begyndte de at drikke meget igen og så startede det fysiske og psykiske vold igen. Oven i det havde jeg ekstremt mange selvmords tanker og selvskadede. Det var ligemeget om det var at skære i mig selv eller om det var at slå hånden ind i væggen. Eller om det var at drikke til jeg var blackout stiv. Jeg blev truet med knive. Det var så slemt. Jeg valgte sidste år 2020 at flytte på hjemløse center. Da jeg stod mellem om jeg ville leve eller om jeg ville dø af mine egne hænder. Jeg valgte at leve. Siden da har jeg har jeg haft en konstant frygt om at min far og hans kæreste og søskende (jeg snakker ikke med nogen af dem siden jeg flygtede) dykker op på min adresse. Det er konstant frygt jeg går med. Plus alt andet. Selvmords tanker. Selvskade. Og traumer. Og jeg ved ikke hvor meget længere jeg kan tage det. Jeg har været udsat for seksual vold fra da jeg var 3 år til jeg var 18. Og igen som 21 årig.

Svar
Kære dreng på 21 år.
Tak for dit brev, som er et brev der beskriver et liv fyldt med store problemer. Det er voldsomme ting som du har oplevet og det gør mig ked af at læse om alt det, som du har måttet leve med.
Helt kort så tænker jeg at du må tale med personalet på hjemløsecentret og fortælle dem om din frygt for at din familie opsøger dig. Personalet kan sørge for at din familie ikke må komme ind på centret. Du kan måske vise personalet dit brev fordi det fortæller så meget om dit liv.
Jeg tænker også at du har brug for mere hjælp end vi kan give dig ved at svare på dit brev.
Så måske kan personalet sørge for at du i socialforvaltningen kan få en sagsbehandler som du kan tale med.
Måske du også kan tænke over om du skal kontakte psykiatrien, hvor du kan få samtaler og hjælp.
Der findes også en organisation der hedder TUBA, de tilbyder samtaler til unge, der er vokset op med forældre der har alkoholproblemer.
Jeg håber at det lykkes dig at finde hjælp og samtaler, du fortjener at få hjælp så du kan få et voksenliv, uden alle de problemer som du har haft.
Mange tanker til dig. Herdis