17/11/2021
Føler ikke jeg hører til
Jeg er en pige på 17, jeg har været i misbrug og nu kommet ud af det. Da jeg ikke kunne bo ved min rigtigt familie flyttet jeg alene som 15 årig, ville gerne hjem igen men de ville ikke have mig. Ringet derfor til en bekendt kvinde og spurgt om hun ville hjælpe, nu bor jeg med en rigtigt sød kvinde og hendes datter på 15. Nu har jeg boet der i 3 måneder og har lyst til at skide hele tiden, følger ikke jeg høre til der. Høre ikke til nogle steder.
Det svært at sætte ord på det, vil bare ønske jeg kunne forsvinde

Svar
Kære pige på 17.
Jeg har læst dit brev og vil gerne prøve at hjælpe dig, så godt jeg kan. Lad mig først se, om jeg forstår det rigtigt.
Du fortæller, at du har kæmpet med et misbrug. Du kunne ikke rigtig bo derhjemme, men vil det gerne igen. Men de vil ikke have dig.
Det er rigtigt hårdt at opleve som barn, at ens familie vælger en fra. Det kan jeg kun forestille mig, kan være rigtigt hårdt for dig. Det er jeg rigtigt ked af. Du fortjener en familie som vil dig.
Du har selv taget kontakt til en kvinde, som du synes er sød, for at høre om du kan bo hos hende. Alligevel føler du ikke, at du hører til, efter 3 måneder der. Du ønsker at forsvinde.
Jeg synes, du har været rigtigt god til at sætte ord på det. Tak for det.
Det er rigtigt hårdt, at føle at man ikke hører til. Det fortjener du ikke. Du fortjener, at være et sted, hvor du føler dig tryg og sikker og elsket. Og det har du sådan set også ret til.
Jeg bliver nysgerrig på, hvad der skulle til, for at du ville føle dig hjemme. Har du tænkt over det? Det er så vigtigt, at du finder ud af, hvad du har brug for, for at føle dig tryg og sikker. Og derefter sætte ord på.
Det er ikke din skyld, at du er i den situation, som du er i. Der er nogle voksne, som skal hjælpe dig. Du har ret til, at kommunen hjælper dig med at finde et sted, du kan bo, som du føler dig tilpas i.
Det vil vi rigtigt gerne hjælpe dig med!
Jeg synes du skal skrive til os på chatten, så vi kan få os en god snak om din situation og hvad du kan gøre. Det kan du her:
https://brydtavsheden.dk/hjaelp/chatten/
Du skal vide, at det her ikke handler om, at du ikke er værd at elske - det handler om, at de voksne ikke har været gode nok til at hjælpe dig. Det skal vi have lavet om på nu. Jeg håber du tager kontakt til os. Du fortjener at få noget hjælp!
De bedste hilsner, Anders