21/11/2021
Alt hvad jeg gør er forkert og hvis tingene ikke gøres på hans måde eller bliver sagt på hans måde bliver vi uvenner.
Hej
Min kæreste og jeg er en sammenbragt familie, som har boet sammen Jeg har 3 meget velfungerende børn.
Min kæreste har 2 børn en dreng, som har adhd og en pige, som er under psykiatrisk udredning.
Alle børnene ligger i alderen fra 14-20 år
Det med min kæreste og jeg har været under opsejling længe, men tingene er bare blevet værre og værre.
Der er selvfølgelig flere ting i det hele, men lige pt er mit stærkeste problem min kærestes temperament, hans adfærd og hans opførelse.
Lige for tiden er min kæreste blevet ekstrem med regler. Det er ikke så meget reglerne, men mere den måde det hele skal gøre og overholdes på.
Vi kan sjældent kommunikerer på en ordentlig voksen måde. Hver dag jeg vågner skal jeg hele tiden have en føling med hans humør. Alt hvad jeg gør er forkert og hvis tingene ikke gøres på hans måde eller bliver sagt på hans måde bliver vi uvenner. Når det så ender i en diskutioner bliver jeg kaldt diverse skældsord. Jeg bliver nedgjort og råbt af og den eneste måde jeg kan stoppe det på er, at jeg indrømmer at det er min fejl og undskylder selv om jeg også lige er blevet svinet til.
Han siger endda, at det er min skyld, at han springer i luften selv om jeg nærmest går på listefødder herhjemme.
Jeg skal hele tiden “våge” over mine store børn, som en falk og gør de noget forkert bliver vi uvenner med det samme, hvis jeg ikke lige er opmærksom på det eller ikke får sagt det på den rigtige måde (altså hans måde).
Jeg har så ondt i maven konstant og det er værst, når mine børn er her for der er sådan en dårlig stemning, som afhænger af hans humør hele tiden.
Jeg får hele tiden af vide, at det er mig der er forkert på den, at det er mig der gør tingene forkert og at det er min skyld, at han er sur.
Er jeg helt skævt på den eller er det her helt galt og hvad ville det bedste nok være at gøre ???
Hilsen mig

Svar
Kære dig.
Jeg har læst dit brev og kan forstå, at dig og din kærestes forhold ikke er sundt. Og det går udover jeres familie også.
Du fortæller, at din kæreste har et stort temperament og mange regler. I kan ikke kommunikere på en voksen måde. Det ender i diskussioner, hvor du bliver nedgjort og råbt af.
Resultatet heraf er at du må undskylde, hvis det skal stoppe. Du vågner op hver morgen og skal mærke efter, hvordan hans humør er idag.
Du våger over dine børn, så de gør det rigtige efter hans regler. Derudover har du ondt i maven og får hele tiden at vide, at det hele er din skyld.
Puh ha.
Det kan jeg godt forstå, at du har brug for at komme ud med. Og det lyder også for mig, som om at i har brug for en forandring i jeres måde at være familie på. Det lyder utrygt for både dig og også dine børn.
Du spørger, om det er dig der er galt på den og hvad du skal gøre.
Lad mig starte med det første: Hvis jeg nu vender den rundt og spørger dig - synes du, at det er okay, det der foregår? Hvis din veninde fortalte dig, at det var sådan det foregik hjemme hos hende, hvad ville du så sige til hende?
Det kan være rigtigt svært, at se os selv udefra. Fordi man er så indblandet i alle følelserne, tankerne og oplevelserne. Men når man læser dig brev, så er det tydeligt, at dine og måske også dine børns grænser bliver overskredet. Og det kan nedbryde ens selvværd og komme til at fylde alt i livet.
Så hvad skal du gøre?
Det første du skal gøre, er at mærke efter, om du synes det er okay, det der foregår? Er det okay, at du bliver behandlet sådan? Er det okay, at dine børn vokser op i den her familie-dynamik?
Hvis ikke, så skal der ske en forandring. Bryd Tavsheden er en børneorganisation, og derfor vil jeg starte med at italesætte mine bekymringer for dine børn. De har ikke valgt den familie-relation, men alligevel lever de i den. Det skal du have gjort noget ved.
Her er det vigtigt, at du vurderer, om det kan blive bedre med din kæreste. Hvis du føler, at der kan laves om på det, så skal i have noget hjælp. Det kan enten være familie terapi eller par terapi. Men der skal ske en forandring.
Så vil jeg gerne italesætte dine børn. Jeg synes, du skal fortælle dem, at det de har oplevet ikke er okay. Det er ikke deres ansvar eller skyld og de fortjener bedre. De kan skrive herind, hvis de gerne vil have nogen at snakke med. Jeg forestiller mig, at det er svært for dem, at være i.
Til sidst, vil jeg sige til dig, at du kan få gratis og anonym sparring hos vores faglige leder Anders. Hans nummer er 40 24 22 53.
Husk, at i alle relationer vi har, skal vi følge os trygge og sikre. Vi skal føle at vores værdier og grænser bliver passet på, ikke overtrådt og brudt.
Jeg håber, du og din familie får noget hjælp til jeres situation.
De bedste hilsner Anders