21/11/2021
Flere seksuelle overgeb
Hej med jeg, jeg har været i helvede for flere seksuelle overgreb, fordi ingen vil hjælpe mig og passe på mig ikke så godt: / derfor vil jeg snart begå selvmord. I morgen er klokken 18:00 i aften (desværre mit valg) for jeg har gjort det rigtigt så jeg har måttet prøve at snakke med alle de vosken der ikke hjælper mig og de tror ikke på mig og osv, jeg giver op der får hjælp og gerne vil begå selvmord...
Jeg har en rigtig stor kamp med at prøve at få hjælp selvom jeg håber det finder en god oplevelse men alligevel ikke, find det gode, derfor føler jeg mit store ansvar og ensomhed og jeg tror det er mange min skyld og min usikkerhed og bange og går meget med det står meget alene og tænker meget over en masse ting der har problemerne og (mest genert over mig hele tiden) og noget galt med mig mere og en masse følelse som jeg har i og derfor ønsker ikke at leve lige nu

Svar
Kære pige på 13.
Hvor er det godt at du skriver. Det fortæller mig, at du ikke har givet helt op endnu, men virkelig har brug for, at der er nogen som der forstår dig og gerne vil hjælpe dig.
Du fortæller, at du har været udsat for flere seksuelle overgreb.
Det er jeg virkelig ked af at høre. Det er en ganske forfærdelig oplevelse. Det er både et overgreb på ens krop, men også på ens ret, til at føle sig sikker og tryg. Det er der ingen der fortjener, og heller ikke dig!
Du fortæller, at ingen har passet på dig eller vil hjælpe dig.
Det er en rigtigt svær følelse, at sidde tilbage med. Det er netop i sådan nogle situationer, hvor man har allermest brug for hjælp. Jeg ved ikke hvorfor, at du ikke har fået den hjælp, du føler du har brug for. Men jeg kan godt forstå, at det føles helt ad helvede til.
Du fortæller, at du på baggrund af disse oplevelser har besluttet dig for at begå selvmord.
Jeg kan godt forstå, at det hele må virke uoverskueligt og svært. Også kan man godt komme til at tænke, var det ikke nemmere, hvis jeg bare ikke var her?
Men jeg vil gerne fortælle dig, hvorfor det gør så ondt, også bagefter et overfald. Det er fordi, at dine personlige grænser og værdier i den grad er blevet overtrådt. Det gør at man bliver fuldstændig rystet og det kan være svært at tænke på noget som helst andet.
Når man det sådan, så skal man have noget hjælp. Hjælp til at forstå hvad der egentlig skete og hvorfor. Hjælp til at forstå, at det på ingen måde er din skyld, dit ansvar eller din livshistorie.
Det her behøver ikke være endestationen. Der er hjælp at hente og du kan få det godt igen. Herinde snakker vi med mange børn og unge, som har oplevet det samme som dig. Og tro mig, man kan godt få det bedre.
Men det er så vigtigt, at man får fortalt nogen, hvordan man går og har det. Er der nogen tæt på dig, som kan hjælpe dig? En lærer eller en pædagog måske?
Du er også meget velkommen til at skrive til os på chatten, mellem kl 17-20 hver aften (undtagen weekenden).
Jeg håber du fortæller nogen, at du har det rigtigt svært lige nu. Fordi du fortjener, at få det bedre!
De bedste hilsner, Bryd Tavsheden