28/11/2021
Bange for, at nogen er efter mig
Er bange for nogen der er nogen efter mig.
Når jeg går alene har jeg følesen af nogen der går efter mig. Og tager billeder af mig. Og ved ikke hvem men har set nogen gå meget efter mig fortiden . Og har været til og læge og alt muligt men de ved ikke hvad der er galt med mig. Og ser ting andre ikke kan jeg troede jeg havde en lillesøster men er den eneste der kan se hende og snakke med hende og kan høre stemmer i hovedet som siger at jeg skal dræbe mig selv. Men ved ikke med det andet håber i kan hjælpe mig og håber det ville hjælpe andre der har det samme

Svar
Kære pige på 14.
Hvor er det godt, at du skriver! Jeg vil prøve, at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Du fortæller, at du hele tiden er bange for, at nogen er der og følger efter dig. Du fortæller også, at du hører stemmer i hovedet, som fortæller, at du skal slå dig selv ihjel.
Det lyder virkelig ubehageligt. Det kan jeg godt forstå, du genre vil have hjælp til!
Først og fremmest, så er det rigtigt vigtigt, at du bliver ved med at sige de her ting højt. Det kan godt være, at man ikke kan løse problemerne med det samme. Eller finde ud af lige nu, hvad det drejer sig om. Men det er alt for meget at gå alene med. Så du skal blive ved med at sige det højt.
Når du har en oplevelse af, at nogen følger efter dig, kunne det så være en ide, at du fulgtes med nogen til og fra skole? Så du ikke er alene?
I den forbindelse, tænker jeg også på, om der er nogen, som der er gode for dig at snakke med? En lærer, en pædagog, dine forældre?
Hvis ikke der er det, så har vi en rådgivning, man kan ringe/skrive til hver aften kl 17-20 - der er du altid velkommen.
I forhold til de stemmer, du har i hovedet, så er det også rigtigt vigtigt, at når de kommer, så kontakter du nogen. Det ville være forkert af mig, at gætte på, hvorfor/hvordan de her stemmer kommer - men jeg kan fortælle dig, at du skal ikke sidde alene, når de er der. Fordi de fortæller dig, at du skal gøre skade på dig selv. Så er det vigtigt, at der er nogen, der kan hjælpe dig, med at skubbe stemmerne lidt væk.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig, præcis, hvad der sker hos dig lige nu. Det skal der nogle professionelle til, som har forstand på lige netop det. Jeg kan høre, at du allerede har været til lægen, men at de ikke har svaret endnu. Det kan desværre godt tage noget tid.
Men hvis du synes det hele er rigtigt svært en aften, så er der også et sted der hedder Livslinjen. De hjælper folk med selvmordstanker. Dem kan du også altid tage fat i.
Husk, at passe rigtigt godt på dig selv!
Mvh Bryd Tavsheden