29/11/2021
Skal jeg gå fra min kæreste eller ej?
Hej.
Jeg skriver her for at få et godt råd. Jeg føler, at jeg står midt i en krise. Skal jeg gå fra min kæreste eller ej?
Vi har været sammen i ca. 4,5 år. Vi har haft mange op- og nedture, men kærligheden har altid vejet mest.
Efter vi blev studenter i sommers og sabbatåret startede, har det været anderledes. Vi er gået fra at have den nogenlunde samme hverdag i 4 år til nu at leve ret forskelligt. Vi arbejder på forskellige tidspunkter, prioriterer begge træning og arbejde højt. Jeg prioriterer veninder højt og er begyndt også at prioritere at tage i byen.. hvilket han også gør.
Det er som om, at det ikke er, som engang. Engang ville jeg gøre alt for ham og tænkte ham ind i ALT, nu er jeg “ligeglad”. Han betyder selvfølgelig virkelig meget for mig, fordi vi har været sammen så længe og kender hinanden ud og ind. Men det er som om, at vi ikke er det vigtigste for hinanden længere. Vi ser nogle gange kun hinanden én gang om ugen, og så er det ofte sent om aftenen, hvor jeg skal tidligt op på arbejde dagen efter. Vi bliver også NEMT irriteret på hinanden over småting. Og jeg gider bare ikke negativ energi længere. Jeg vil meget hellere være glad. Men vi kan bare ikke give slip på hinanden.. for vi elsker hinanden SÅ højt. Han er også min bedsteven, og vi har sådan et tæt forhold til hinandens familier. Vi giver det derfor altid nye chancer, selvom vi måske inderst inde godt ved, hvad der er det rigtige at gøre. Vi er nok ikke helt gode for hinanden, vores forhold er blevet usundt på nogle punkter.
Jeg valgte forleden at give det en sidste chance. Men han valgte så, da han var i byen, at snakke og tage til kontakt til hende pigen, han var mig utro med, da vi havde været sammen i 1,5 år. Det knuser mig, og han fortryder det mere end noget andet. Jeg blev sindssygt knust, fordi jeg efter dengang havde det vildt svært og mistede mig selv. Men alligevel føler jeg ikke, at jeg er helt så ked af det, som jeg burde at være. Jeg ved det ikke. Jeg er et kæmpe spørgsmålstegn. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre og føle.. Det er verdens hårdeste beslutning, fordi han betyder så meget!

Svar
Hej
Du fortæller at dig og din kæreste har været sammen i ca. 4,5 år, men at i er begyndt at nedprioritere hinanden. Du fortæller bl.a. at jeres forhold har ændret sig, og at i ikke ser hinanden så tit, som i plejede. Derudover fortæller du også, at i let bliver irriteret på hinanden over småting. Du ved ikke, om du skal fortsætte jeres forhold, fordi det er blevet usundt, men du har svært ved at give slip.
Jeg kan sagtens forstå, at det er en meget svært beslutning at træffe. Det kan være svært, at give slip på en, man elsker og har kendt i så lang tid. Ud fra det du fortæller, kunne det måske godt tænkes, at i var begyndt at vokse fra hinanden. Man kan sagtens elske hinanden, og men være i gang med at udvikle sig, på hver sin måde. Det kunne være en ide, at snakke med din kæreste om, han mon føler det samme, som du gør? Det kunne muligvis gøre situationen nemmere, hvis i når til en fælles beslutning.
Det er vigtigt, at du mærker godt efter, hvad du inderst inde føler. Hvis du ønsker at ende forholdet, ville det være en god ide, at få en god afslutning på forholdet. I stedet for, at I bliver uvenner, så kunne i evt. arbejde på et venskab, fremfor et forhold, hvis I stadig ønsker hinanden i jeres liv.
Held og lykke med det hele.
Mvh.
Bryd Tavsheden